הקשר בין סגנון המנהיגות של המנהל והתנהגות העובדים המונהגים

תקציר העבודה

הקשר בין סגנון המנהיגות של המנהל והתנהגות העובדים המונהגים תוכן העניינים
1.   מבוא — 3
2 .   סקירה ספרותית -.. 5
2 .1 סגנונות ניהול ומנהיגות . 5
2 .2   מנהיגות מעצבת -… 6
2 .3   מוטיבציה –… 14
3 .  המחקר 16
4 .    דיון ומסקנות — 22
ביבליוגרפיה ..
5  נספחים —
1 . מבוא
החשיבה המנהלית צעדה כברת דרך בשנים האחרונות והביטוי העיקרי לשינוי מתגלה בהתייחסות דורנו לתהליכי המינהל: תכנון, ארגון, מנהיגות, בקרה והפעלה.
בתחום "המנהיגות" השינוי היה מראיית "המנהיגות"' כאוסף של תכונות יוצאות דופן לראיית "המנהיגות" כדפוסי התנהגות התלויים בנסיבות. מתפיסות מנהיגות המושתתת על מיומנויות טכניות "למנהיגות" המושתתת על שליטה במיומנויות רחבות, טכניות וחברתיות, יתירה מכך, החל שינוי בתפיסת "המנהיגות" גם בהיבט הערכי, מסגנון סמכותי – אוטוריטיבי "למנהיגות" הנשענת על סגנון דמוקרטי, ממנהיגות המתבססת על ידע שנצבר בעבר "למנהיגות" דינמית הדואגת להשתלמותו ולפיתוחו העצמי של המנהל, (גזיאל, 1990).
מנהיגות מעצבת היא סוג מנהיגות המאופיין בין השאר על ידי הקטיגוריות הבאות (לפי מודל הטווח המלא של המנהיגות עלפי Bass & Avolio,  (1994): כריזמה התנהגותית ומיוחסת – הכוללת מתן דוגמא אישית והצבת צורכי המונהגים לפני אלה של המנהיג. הנעה השראתית – הכוללת הצבת חזון והענקת ערך ומשמעות לעבודתם של המונהגים. אתגור אינטלקטואלי – הכוללת עידוד הכפיפים לחשוב בצורה שונה ולהיות ביקורתיים ולבסוף התייחסות פרטנית- הכוללת התייחסות אישית ופרטנית לכל אחד מהכפיפים.
מנהיגות זו מבוססת על אמון ומחוייבות, פרואקטיביות, תכנון לטווח ארוך, חדשנות ונועזות, שינוי פני המציאות, רכישת יחס אישי כלפי הכפיפים וציפיה מהעובד להתעלות מעבר לנדרש תוך מתן דוגמא אישית. מנהל מהסוג המעצב מסייע ומעודד את כפיפיו, דואג  שעבודת הצוות תהיה תכליתית, משתף את כפיפיו בתהליכי קבלת החלטות וקשוב לקולם ולבעיותיהם. במסגרת המנהיגות המעצבת המנהל מאחד את הצוות על מנת להשיג מטרה ארגונית ספציפית. האחריות הניהולית שלו קשורה בגישות, באידיאלים שלו ושל הצוות שמטרתם השגת תכליות משותפות לכולם תוך כדי קבלת החלטות נבונות. מנהל מסוג זה מסייע ועוזר בקבלת החלטות, מאמן, מייעץ, מתקשר ומייחצן. מטרת המחקר הנוכחי תהיה לבחון האם קיים קשר בין סגנון הניהול המעצב של המנהל לבין המוטיבציה ורמת הביצוע של עובדיו.
בין השאלות שננסה לענות עליהן יהיו:
א.      האם קיים קשר בין סגנון הניהול למוטיבציה ולרמת הביצוע?
ב.       האם קיים קשר בין סגנון המנהיגות וההבטים הבאים: מחויבות למטרות, המחלקה והארגון לתהליכי עבודה, היחס לארגון, מימד ההצלחה, יחסים בינאישיים , תפיסת האחריות, מידת מעורבות העובד בארגון, שותפות בקבלת החלטות בארגון, מוטיבציה להשקיע.
בכל ארגון בו נהוגה עבודת צוות יש לצוות מנהיג פורמלי, שהוא בהחלט שותף פעיל בגיבוש הצוות שלו. כאשר הצוות מגובש ופועל יחדיו ישנה הזדמנות לביטויים אישיים ולצמיחה אישית. חברי הארגון מתפתחים וצומחים וההבדלים בדעות, ביצירתיות ובמקוריות מתקבלים בברכה, דבר המעודד אותם להמשך פעולה יחד עם הגיבוי מההנהלה. למנהל בעל מעוף, פתיחות ויוזמה יהיה קל מאוד לעבוד עם הצוות הארגוני, להיעזר בו לצרכי הארגון וכמובן בדרך זו הצוות יהיה מוכן לתרום גם מעצמו. בעבודה זו אתמקד בדמותו ותפקידו של המנהל כמעצב וכתורם לפיתוח, ארגון וקידום עבודת צוות יעילה בארגונו.
חשיבות המחקר שייערך במסגרת עבודה זו מתבטאת בכך שהוא יציג בפני הקורא, סוגים שונים של מנהלים, במקביל לסגנונות הניהול.
המחקר יתמקד בבדיקת מאפייני סגנון הנהול כנהול מעצב כאשר מטרת המחקר לזהות את המאפיינים ולהמליץ עליהם כקריטריונים לטיפוח סוג מסויים של מנהל/מנהיג. ההתמקדות תהיה בבדיקת סגנונות הניהול השונים הקיימים תוך שימת דגש על מנהיגות מעצבת. יש להניח שמנהל מאמץ סגנון ניהול בהתאם לאופיו, אישיותו, הרקע החברתי והאישי שלו וכיו"ב, לפיכך, בכוונת עבודה זו להציג את שוני בין הסגנונות השונים כאשר ההתמקדות תהיה בסגנון המנהל כמנהל מעצב.
כותבי העבודה מקווים לגלות באמצעות המחקר שנערך במסגרת עבודה זו מהן התכונות האופייניות למנהל הבוחר בסוג הניהול המוגדר כנהול מעצב או מנהיגות מעצבת, כיצד הוא מתפקד, מדוע חלק ניכר מהצוות מעדיף לעבוד עם מנהל המוגדר כמנהל מעצב, מהם היתרונות והחסרונות שבשיטת נהול זו וכיצד היא משפיעה על כל הצדדים המעורבים.
השערת המחקר העיקרית תטען כי להתנהגות המנהל כמנהיג מעצב תהיה השפעה חיובית על המוטיבציה של עובדיו וכתוצאה, וכתוצאה, ההשלכות לגבי ביצועיותם תהינה אף הן חיוביות. היא תתחלק לשלושת ההשערות הבאות:
השערת המחקר הראשונה  יימצא קשר חיובי  בין רמת סגנון הניהול המעצב של המנהל ובין שביעות הרצון של עובדיו.
השערת המחקר השניה  יימצא קשר חיובי  בין רמת סגנון הניהול המעצב של המנהל ובין מתן האפשרות לעובדיו לבצע את תפקידם לשביעות רצונם.
השערת המחקר השלישית יימצא קשר חיובי  בין רמת סגנון הניהול המעצב של המנהל ובין המוטיבציה של העובד להשקיע בעבודתו.