עבודה באנתרופולוגיה-התרבות ואוטיזים

מקצוע
שנת הגשה 2007
מספר מילים 1736
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

                                                     אנתרופולוגיה                    "הנשמות המדברות של האוטיסטים"                                    ניתוח המאמר של שחר אילן לפי הבילאנד                                                       סמסטר  ב' תאריך הגשה:  19.6.08
"הנשמות המדברות של האוטיסטים" דת ואמונה בכוחות על טבעיים "אני חוזרת פעם שלישית וההורים שלי עדיין לא חזרו לדרך התורה".
            דת היא מכלול של אמונות ודפוסי התנהגות שבאמצעותם מנסים בני אדם להתמודד עם בעיות שאינם מסוגלים לפתור אותן בעצמם. כדי להתגבר על מגבלות אלו, הם משליכים את יהבם על ישויות וכוחות על-טבעיים. קיומם של כוחות על-טבעיים מגלים עניין בעולמם של בני האדם  וניתן לפנות אליהם בבקשה לעזרה. כך גם במאמרו של שחר אנשים מבקשים את עזרתם של האוטיסטים או פגועי מוח; בשידוכים, בבריאות ובמציאת נעדרים.
הבילאנד מציג סוגים של כוחות; ישויות אלוהיות = אלים ואלות ורוחות של אבות קדומים – גלגול של נשמות חוטאות – נשמה שלא התחברה לגוף, חיה בנפרד ממנו ויכולה לתפוס דברים על חושי או טבעי בדומה לאוטיסטים ופגועי המוח.
             כל אחד אל מופקד על חלק מוגדר ביקום. האל העליון מצטיין בתכונות גבריות מובהקות. קבוצה כזו מתקיימת לרוב מגידול עדרים וחקלאות אינטנסיבית ותפקידים אלה מוטלים על הגברים, המשמשים כאבות רחוקים השולטים בילדיהם.
ואילו האלות, תופסות מקום חשוב בחברות שבהן הנשים ממלאות תפקיד מרכזי בכלכלה ונהנות משוויון יחסי עם הגברים – חברות בהן הגברים מעורבים יותר בחיי ילדיהם.             העברים הקדומים, כמו שבטים אחרים של רועים נודדים במזרח התיכון, תיארו את האל במושגים גבריים וסמכותיים. אלות לעומת זאת, מילאו תפקידים מרכזיים בטקסים דתיים . כאשר השבטים העברים הגיעו לכנען והחלו לעסוק בחקלאות, השתנו היחסים בינם לבין הקרקע.
ככל שנעשו תלויים יותר בגשמים, ובנושאי פריון, אימצו מפולחני האלות הכנעניות. על אף שהאמונה באלות מנוגדת לחלוטין לדת העברית המקורית, ענתה השאיפה האנושית להשיג בטחון למען רווחת הציבור. דוגמא לכך, סברניק  ראה בתיאורית הגלגולים כאמצעי לחזק את אמונתם של תלמידיו ולהחזירם בתשובה.             מאוחר יותר, שבטי ישראל פעלו לחיזוק זהותם כ"עם בחירה" ודוכא פולחן האלות הכנעניות על ידי חסידיו של האל השבטי הגברי הישן. את דיכוי הפולחנים והטקסים ניתן לראות במאמרו של שחר – התנגדותם של מרבית מגדולי התורה לעסוק  בתיאורית הגלגולים בשל הפיכת הילדים האוטיסטים ופגועי המוח למעין קדושים –