סימנריון הבוחן את דעת הקהל והסיקור התקשורתי של סיכולים ממוקדים

תקציר העבודה

בעבודה זו בחרתי לבחון את נושא הסיכולים הממוקדים בכמה מישורים הבאים לידי ביטוי בשאלת המחקר. חלקה הראשון של שאלת המחקר הוא השאלה כיצד מסקרת התקשורת הישראלית את ה"סיכולים הממוקדים". חלקה השני הוא כיצד תופס הציבור הישראלי את הסיקור התקשורתי של אירועים אלו? וחלקה האחרון הוא כיצד משפיע אופי הסיקור על דעת הקהל הישראלי כלפי פעולות אלו?
השערת המחקר הייתה שבחינת הסיקור התקשורתי של "סיכולים ממוקדים" מהשנה האחרונה תעלה בעיקרה תמונה שטחית, חד צדדית, לא ביקורתית ומגויסת. זאת כיוון שחברות בתקופות קונפליקט נוטות להצדיק את מעשיהן, השקפתן וערכיהן. לפי גישות של תקשורת כתרבות והבניית מציאות יש לשער שהסיקור ישפיע על דעת הקהל בצורה בה ייתפסו את סוגיית הפגיעה באויב ומכאן גם את הסכסוך כולו בהתאם לצורה בה מוצגים האירועים בתקשורת . את השערת המחקר ביקשתי לבחון בשתי דרכים עיקריות: הדרך הראשונה הייתה ניתוח תוכן של כתבות עיתונות וכותרות מהשנה האחרונה העוסקות ב"סיכולים ממוקדים" ובחינה שלהם על פי הקריטריונים כגון: היקף, אחריות, ביקורתיות, מיקום הכתבה. הדרך השנייה הייתה ביצוע ניסוי בו אציג לנחקרים כתבות בנושא ובחינת הסוגיה דעת הקהל כלפי סיקור הסיכולים הממוקדים והסיכולים עצמם. הקבוצות בניסוי נחלקות לשלוש ומובחנות בסוג הכתבה/ ידיעה אותה קיבלו הנחקרים. הקבוצה הראשונה קיבלה כתבה פופולארית בנושא סיכולים, הקבוצה השנייה קיבלה כתבה איכותית ומאוזנת יותר בנושא סיכולים והקבוצה השלישית שימשה קבוצת ביקורת ולא קיבלה שום כתבה. מבנה העבודה כלל חלק תיאורטי הנחלק לשלוש- רקע על סיכולים ממוקדים, רקע רחב על סיקור תקשורתי ורקע על דעת קהל. בתוך החלק על הסיקור התקשורתי פירטתי בין היתר על  סוגיות של תקשורת מגויסת בעיתות קונפליקט, סוגיות של פגיעה באחר, סיקור סיכולים ממוקדים והבחנה בין עיתונות פופולארית ועיתונות איכותית. בתוך החלק הנוגע לדעת קהל, עסקתי במושג דעת קהל, בדעת קהל לגבי סיכולים ממוקדים וכן בדעת הקהל לגבי צורת הסיקור של סיכולים ממוקדים. לאחר פירוט המתודולוגיה בהרחבה, הצגתי את החלק המפרט את ממצאי הניסוי ובו אני מנסה לענות על שלושת שאלות המחקר כפי שהוצגו לעיל. תוכן העניינים:
א.
מבוא: 2
ב. חלק תיאורטי 4
חלק 1: סיכולים ממוקדים_ 4
חלק 2: סיקור תקשורתי 7
תקשורת מגויסת בעיתות קונפליקט_ 7
הפגיעה באחר_ 10 הסיקור התקשורתי של סיכולים ממוקדים_ 12
עיתונות פופולארית מול עיתונות איכותית_ 12
חלק 3: דעת קהל 14
מהי דעת קהל_ 14
דעת הקהל לגבי  סיכולים ממוקדים_ 15
דעת הקהל לגבי צורת הסיקור של סיכולים ממוקדים_ 16
ג. מתודולוגיה_ 18
ד. שאלות והשערות המחקר וניתוח הממצאים_ 21
שאלת המחקר ה1- כיצד מסקרת התקשורת הישראלית את הסיכולים הממוקדים_ 21
שאלת המחקר ה2: דעת קהל לגבי סיכולים ממוקדים_
5 שאלת המחקר ה3: כיצד משפיעה צורת הסיקור על דעת הקהל כלפי הפעולות_ 32
ה. סיכום_ 37
ו. ביבליוגרפיה: 39
ז. נספחים: 41