דרכי ההתערבות הניתנות לסטודנטים בוגרים ל"ל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 9158
מספר מקורות 55

תקציר העבודה

תקציר לקויות למידה , בניגוד למוגבלויות אחרות , הן " מוגבלות נסתרות " אשר אינן נראות לעין. ברוב המקרים הלקות מתגלה לאחר אבחונים פסיכולוגים ונוירו פסיכולוגים מקיפים , בשל כשלון ברכישת יסודות, בקריאה והכתיבה ויסודות החשבון.
בדרך כלל יכולתם האינטלקטואלית של לקויי הלמידה ממוצעת ומעלה , אך הם מגלים קשיים שונים בתפקוד הקוגניטיבי , ביכולתם המוטורית ובתיאום תנועתי – תפיסתי , לחלק גדול מהם יש הפרעות קשב וריכוז בדרגות חומרה שונות ולעיטים הם אף סובלים מבעיות הסתגלות למצבים המחייבים גמישות תגובתית . בנוסף לעיטים נלוות ללקוי הלמידה בעיות רגשיות , משום הכישלונות החוזרים ונשנים ותחושת חוסר האונים אשר גורמים להתפתחות דימוי עצמי וחרדות. לקויות הלמידה גורמות לסובלים מהן קשיים רבים ,זאת לצד הפרעות ספציפיות ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות הם נאלצים להתמודד עם הלקויות עצמן גם לאחר תקופת הלימודים התיכונית , בצבא ואף כשמגיעים למוסד האקדמיה ועם השלכותיהן על יכולתם ללמוד ,הסטודנטים ניצבים פעמים רבות בפני חרדת בחינות בגלל היסטורית כישלונות ותסכולים מהעבר וחוסר יכולת להתמודד עם האקדמיה ללא התערבות מערך הלמידה במוסד האקדמי וקבלת ליווי והדרכה. היום כבר ברור לכל העוסקים בדבר כי לקות הלמידה אינה חולפת היא פנימית והיא מלווה את האדם ונמשכת לאורך כל ימי חייו .
מטרת עבודתי  הינה, לבדוק מהן דרכי ההתערבות הניתנות לסטודנטים בוגרים לקויי למידה במסגרת מוסדות להשכלה גבוהה והאם תמיכה בסטודנטים עם לקות למידה מביאה לתפקוד אקדמי ולהצלחה .
רציונל העבודה בא מתוך רצון להבין את הלקות ,לקדם ולהוביל את החברה למקום טוב יותר , כאשר ההבנה של הלקות תוביל  את החברה למודעות ואת לקויי הלמידה לתפקוד טוב יותר , למימוש עצמי, לחיי חברה ומשפחה טובים .
ומכאן נגזרת  שאלת העבודה  והיא : מהן דרכי ההתערבות הניתנות לסטודנטים בוגרים לקויי למידה במסגרת מוסדות להשכלה גבוהה ?
עבודתי זו תיבדק על ידי סקירה ספרותית.
תוכן העניינים

1 .               מבוא. 3
2 .               סקירה ספרותית. 4
2 .1 הגדרות ותיחום לקוי למידה. 4
2 .2 מבוגרים עם לקויי למידה. 6
קשיים המלווים סטודנטים עם לקויות למידה במוסדות להשכלה גבוהה:. 9
קשיים שהם תוצאה ישירה של הלקות. 9
קשיים שהם תוצאה של כשל חברתי 10 קשיים הקשורים באופי הדרישות של המוסד להשכלה גבוהה. 11
2 .2.1
מאפייני סטודנטים עם לקות למידה. 12
מאפיינים רגשיים.. 12
מאפיינים חברתיים.. 13
מאפיינים תעסוקתיים.. 14
2 .3 השפעת ההתערבות הניתנת לסטודנטים מבוגרים במוסדות להשכלה גבוהה. 18
3 . דיון 27
4 . סיכום ומסקנות. 31
5. רשימת מקורות. 33
6 . נספחים.. 38