שיווק קמעונאות ולוגיסטיקה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3629
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תוכן עניינים
תוכן עניינים . 1
מבוא –. 2
ניתוח סביבת הארגון – 3
ניתוח הענף –ע"פ מודל  5 הכוחות של "פורטר" -.. 3
ניתוח SWOT –… 6
פילוח שוק, מיצוב ובידול 8
בידול -… 9
מיצוב -… 9
תמהיל השיווק –. 11
מלאי ושרשרת אספקה .. 11
טכנולוגיה . 11
מידת ההצלחה של רשת "חצי-חינם" — 13
סיכום מסקנות והמלצות –… 17
ביבליוגרפיה 18
מבוא
הארגון המוצג בעבודה זו הוא רשת המזון "חצי חינם" שנמצאת בבעלותם של 2 משפחות פרטיות: משפחת קופרלי ומשפחת שלום. קופרלי מתעסקים בעיקר בנדל"ן (מציאת מתחמים מתאימים וכו') ומשפחת שלום (זאכי שלום) מתעסקת בניהול הסחר והתפעול של העסק.
לרשת ישנם 6 סניפים הממוקמים במרכז הארץ: 2 חנויות סמוכות זו לזו  בחולון (באיזור התעשיה), חנות אחת בירקונים (פ"ת), ו-3 חנויות בראשון לציון כאשר האחרונה שנפתחה נחשבת לכל-בו הגדול ביותר בארץ ויש שאומרים שאף במזרח התיכון כולו.
הרשת מוגדרת כחנות של one stop shop כלומר הכל תחת קורת גג אחת: מוצרי מזון ולא מזון, מוצרי חשמל, צעצועים, ביגוד ועוד. בנוסף, חצי חינם מתפקדת גם כסיטונאית המוכרת למוסדות ורוכשת יותר מוצרים משהיא מוכרת בסניפיה.
לרשת יש כ-1000 עובדים מהם 100 קבועים והשאר בחוזה אישי. בחגים הגדולים נעזרת הרשת בעובדי כ"א שמתגברים את העובדים.
ע"פ נתוני חברת "נילסן", חצי חינם הינה הרשת הרביעית בגודלה בישראל מבחינת היקף המכירות והוא מסתכם בכ-1.3 מיליארד ₪. לשם השוואה, מדובר על כ-60% ממכירותיה של רשת הריבוע הכחול שלה יותר מ-160 סניפים ברחבי הארץ.
לפי בדיקות שונות שנעשו, המחירים בחצי חינם הם הנמוכים ביותר, ואכן, לפי נתוני נילסן, 20% מהישראלים מבקרים בה. זאכי שלום, הבעלים של הרשת אומר כי המוטו שלו הוא:"רשת חצי חינם נוסדה כדי להגן על אוכלוסייה מעוטת אמצעים. את הנחת הספק שאנו מקבלים אנו נותנים ללקוח". ואכן לפי נתוני נילסן, סל הקניות הממוצע בחצי חינם מסתכם ב-268 ש"ח, כ-20% יותר מהסל הממוצע ברשתות הדיסקאונט האחרות.
החזון של בעלי חצי חינם הוא להגיע למתחם בו הצרכן יוכל לקבל שירותים כמו: דואר, תחנות דלק, שטיפת מכוניות, בנקאות וכו'. נכון להיום, חלק מהשירותים קיימים כמו: פוטו צילום, כספומט, שטיפת מכוניות אולם ישנם שירותים הכרוכים בבירוקרטיה שלטונית ובאישורים מתאימים, וזה נמצא בעיצומו של תהליך. יעדי החברה הם: עד שנת 2010 להגיע ל-10 חנויות עם נתח שוק של 12%, כאשר החנויות יפתחו באזור המרכז משום שתפיסתו של המנכ"ל היא: "עסקים טובים נמצאים בין חדרה לגדרה".
  פילוסופיית הניהול של זאכי שלום היא: שליטה. הוא שולט בכל – מהמחירים שהוא משיג מהספקים ועד מיקום הפריט האחרון בחנות. הוא יודע בכל רגע נתון מה קורה בכל מדף בכל חנות. לדברי הספקים שלו "הוא מקבל החלטות במהירות ומילה שלו היא מילה."