כימיה של מזון- הפרדת פיגמנטים והפרדת לפידים וזיהוי בTLC

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2558
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

מעבדה זו מורכבת משני חלקים:
חלק
1 :
הפרדת הפיגמנטים המצויים בעלי תרד, וקביעה כמותית של קרטנואידים.
תקציר:
בניסוי זה מיצינו קרטנואידים מעלי תרד, והפרדנו קרוטנים מקסטנופילים.
לצורך המיצוי התבססנו על כך שכלורופיל ורוב תכולת העלים מסיסים במים, ואילו הקרטנואידים אינם מסיסים בפאזה מימית אלא בפאזה אורגנית. לשם ההפרדה בין קבוצות הקרטנואידים ניצלנו את ההבדל בפולריות של הקבוצות, והשתמשנו בקולונת כרומטוגריפיה.
קיבלנו עקום כיול של בליעה באורך גל nm  435 כתלות בריכוז  β-קרוטן, עם מקדם תאימות גבוה שאיפשר לנו לחשב את אחוזי הקרוטנים, ובקרוב גם את אחוזי הקסטנופילים בעלי תרד.
קיבלנו שיש 0.038 מ"ג קרוטנים לגרם עלי תרד, ו 0.102 מ"ג קסטנופילים לגרם עלי תרד.
שתי התוצאות קרובות לערך הספרותי (פחות מ
1 0% סטיה).
בנוסף בדקנו בספרות וגילינו שלקרטנואידים ערך בריאותי רב, ושניתן לקבל ויטמין A  וקרוטנים במיני מזונות שונים- ויטמין A מהחי, וקרוטנים מהצומח.
הפרדה של ליפידים מחלמון ביצה וזיהויים ב- TLC תקציר:
במעבדה זו ביצענו שני ניסויים, האחד,הפרדה של ליפידים מחלמון ביצה בכרומוטוגרפיה ברובד דק (TLC) והשני היה הפרדה וזיהוי של פוספוליפידים מחלמון ביצה (גם כן ב-TLC).
עקרון ההפרדה מבוסס על הבדלי מסיסותם של הליפידים השונים בממסים שונים.הפאזה הנייחת בשני הניסויים הייתה סיליקה ג'ל G . פאזה זו סופחת טוב כיוון שהיא יוצרת שכבות חזקות מבחינה מכנית ובלתי מגיבות. בניסוי הראשון זיהינו את הליפידים בדוגמא ע"י השוואת ערכי Rf לערכים סטנדרטים הידועים מראש . שלבי מיצוי הליפידים ,הפרדת הפוספוליפידים והכנת פלטות ההפרדה כבר נעשו מראש וכל מה שנותר לנו היה להטעין את הפלטה בתמיסות השונות (שכאמור הוכנו מראש).כפאזה ניידת בניסוי הראשון השתמשנו ב-פטרול אתר-דיאתיל אתר-אתנול-ח.אצטית v/v 3:2:20:90 בהתאמה.לאחר השוואת ערכי ה-Rf מצאנו כי  הדוגמא הנבדקת כוללת בתוכה כולסטרול,כולסטרול אסטר,חומצה אולאית ,פוספוליפידים וטריגליצרידים.
בניסוי השני השתמשנו כפאזה ניידת בכלורופורם-מתנול-אמוניום הידרוכסיד v/v 5:35:65. נעשה שימוש בריאגנטים שונים על מנת לזהות לפי צביעה את החומרים השונים ומצאנו כי בדוגמא יש פופטידיל כולין וגם פוספטידיל אתנול אמין.בנוסף הסקנו כי כנראה ישנם פוספוליפידים נוספים (בגלל ריבוי כתמים) וכן זיהומים שתרמו לריבוי הכתמים.