מגילת העצמאות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3410
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

מבוא
הצעת החלוקה של האו"ם ב-29 בנובמבר 1947, העוסקת בחלוקת ארץ ישראל לשתי מדינות, מדינה יהודית ומדינה ערבית, באה לאחר שכל הניסיונות ליישב את הסכסוך בין היהודים והערבים בארץ נכשלו (אדן, אשכנזי, ואלפרסון, התש"ס).
החלטת האו"ם על הקמת שתי מדינות בארץ ישראל התקבלה ביישוב היהודי בחיוב, ב-14 במאי 1948, ה' באייר תש"ח, הוקמה המדינה היהודית. הערבים, לעומת זאת, דחו את ההחלטה ומיקדו את מאמציהם בניסיון למנוע את הקמתה של המדינה היהודית בין היתר דרך פעולות איבה. זו הייתה תחילתה של מלחמת העצמאות (אדן, אשכנזי, ואלפרסון, התש"ס).
ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, הידועה כ"הכרזת העצמאות", אושרה לפני קבלתה על ידי מועצת העם ונתקבלה ונחתמה אישית על ידי כל חברי מועצת המדינה הזמנית. הפגנת אחדות זו בשעת המלחמה על חיי המדינה, כיסתה על חילוקי הדעות שהיו קיימים, בדרך טבע, לגבי תוכנו של מסמך זה (רובינשטיין, 1996).                                                                                                          כאשר עוסקים בהכרזת העצמאות, המסמלת את תקומתה הפורמאלית של המדינה היהודית וכן אמורה גם לייצג את מהותה של מדינת ישראל, ניתן להבינה ע"י קריאה וניתוח פשוט. אך כאשר מסתכלים ובוחנים את אופן גיבושה, שמהווה כנושא העבודה, ואת אותן נקודות מחלוקת שכביכול נפתרו בסופו של דבר, מבינים כי אותה הכרזה היא רק פורמאלית ורעיונית.בהסתכלות על תהליך התהוותה של ההכרזה, לא ניתן להתעלם מן הנושאים הבעייתיים שהיא יוצרת- אם זה בהתנגשות הרצון למדינה דמוקרטית מול הרצון להקים מדינה יהודית, אם זה בהבטחות שלא קוימו ומולאו בנוגע להתנהלות המדינית, או אם זה יצירתה של ההכרזה כדבק פיקטיבי לפלורליזם הרב והניגודי ששרר באותה תקופה בנוגע לעיצוב המדינה.                                   בתחילה, אסקור את הרקע ההיסטורי אך הקרוב לתקומת המדינה, ולהכרזה. לאחר מכן אציג את הגישות השונות של נציגויות העם בנוגע לאופייה הרצוי של המדינה והתנהלותה.
לאחר שנודע הבסיס לחילוקי הדעות ולרקע התקופה, אציג את המגילה על אופייה ותוכנה, תוך ציון נקודות עיקריות שהיוו כמחלוקת בין הצדדים, ותוך סיפור מהלך האירועים של כתיבת ההכרזה. כל זאת במטרה להבין איך באמת הורכבה ההכרזה שעליה מתבססת מדינה שלמה.
תוכן עניינים
ý     מבוא
                                                                                              1
ý     רקע היסטורי                                                                                2-3
ý     ההשקפות השונות לגבי אופי המדינה                                 4-5  ý     תהליך גיבוש ההכרזה                                                                      6-8
ý     אופייה של הכרזת העצמאות- תוכן המגילה                                      9-10 ý     סיכום                                                                                                      11
ý     ביבליוגרפיה                                                ý     נספח