זיקת ביטוח 2007

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 8390

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
לעבודה .3
מהי זיקת ביטוח –..4
זיקת ביטוח לפני ואחרי חוק חוזה ביטוח 1981 6
זיקת ביטוח בארץ –7
סעיפים 55,56 לחוק חוזה הביטוח ..8
זיקת ביטוח מתי? –12
זיקת ביטוח בביטוח משנה –..20 זיקת ביטוח בביטוח ימי 21
זיקת ביטוח בביטוח חיים –..26
זיקת ביטוח מתי עוד מתקיימת? …29
תקנת השוק .30 זיקת ביטוח בעולם -.35
ביטוח ללא זיקה –37
סיכום ומסקנות –38
ביבליוגרפיה 39
מבוא
בעבודה זו נסקור את מערכת היחסים בין מבוטח למבטח ופרשנותה של מערכת המשפט בישראל, בתחום בו עדיין הדעות חלוקות בין "עסקני" ביטוח,שופטים והרשות המחוקקת-"זיקת ביטוח" ("אינטרס ביטוחי","עניין ביטוח").
בבסיס הדרישה ל"זיקת ביטוח"/"עניין ביטוחי", מצוי הצורך  לאבחן בין חוזה ביטוח להימורים. כלומר "זיקת ביטוח" היא היחס המשפטי/ כלכלי של המבוטח לנשוא הביטוח. בהעדר יחס משפטי כלכלי, לא יהיה זכאי המבוטח לתגמולי ביטוח. אותו יחס הוא שמבדיל בין הביטוח לבין ההימור, שהרי כאשר אדם מהמר אין לו כל  זיקה לתוצאות ההימור, מלבד אולי ציפייה לזכות, אולם אין לו זכות אכיפה.
בעבודה זו נעסוק בהשלכות של חקיקת חוק חוזה הביטוח על החבות של מבטחים ישראלים ומבטחי משנה בענפי הביטוח השונים תוך התבססות על חוק חוזה הביטוח 1981(להלן "החוק"), הפסיקה הישראלית והפסיקה הבין לאומית.
בנוסף, נעסוק בהגדרות הבסיסיות המופיעות בחוק ונעמיק ביתר פירוט בסעיפי החוק לעניין שמירת "אינטרס בר ביטוח" אופן הפיצוי או שלילתו בנסיבות כאלו ואחרות.
נבדוק מתי ובניגוד לאמור בכתובים כן מתקיימת "זיקת ביטוח" למרות שכל הסימנים מראים שאין…
ננסה להבין מה היה לפני חקיקת החוק במדינת ישראל ולפי איזו פסיקה עולמית הוכרעו סוגיות עקרוניות בעניין "זיקת ביטוח".(לפני-פס"ד הידית נ' הסנה
4 68/72,אחרי-פס"ד מ.דיזינגוף נ' החברה הישראלית לביטוח ע.א 446/71) בנוסף נראה ש"זיקת ביטוח" היא זיקה שמתקיימת גם בהעדר זיקת בעלות על רכוש. הזיקה היא יחס כלכלי משפטי היכולה להתקיים גם כאשר הקשר של המבוטח, כשמדברים על ביטוח רכוש, הוא לא זיקה של בעלות אלא: שומר, שוכר וכו'.