שיווק פוליטי- ניתוח והשוואה בין קמפיין התעמולה של אריאל שרון בבחירות 2001 לבין בחירות 2003

תקציר העבודה

תוכן העניינים קמפיין פוליטי –… 4
אז כיצד באמת בוחרים מצביעים ? –. 4
סוגי אסטרטגיות — 5
סוגי וטקטיקות קמפיינים -… 6
התפתחות הקמפיינים הפוליטיים בארץ -… 8
השינויים הפוליטיים בישראל שהשפיעו על אופן התעמולה — 8
התפתחות התקשורת בזמן מערכות בחירות – סקירה היסטורית -. 9
שנות החמישים שישים –. 9
שנות השבעים – 10 שנות השמונים – 11
שנות התשעים – 11
שיווק פוליטי- במה מדובר? — 13
אריאל שרון 16
שרון (שיינרמן), אריאל (אריק) –.. 16
דמותו של שרון לאורך השנים עד קמפיין הבחירות ב-2001 – 18
בחירות 2001 18
חוק הבחירה הישירה ובחירות 2001 – 18
דפוסי פרסונאליזציה בתעמולת הבחירות בישראל 2001 — 19
ניתוח תעמולת הבחירות 2001 -.. 19
בחירות 2003 22
ביטול הבחירה הישירה -… 22
ממשלת שרון 2001-2003 … 22
תמורות בדמותו של שרון עד קמפיין הבחירות 2003 23
חקירות שרון -. 24
ניתוח תעמולת הבחירות 2003 -.. 24
השוואה – 27
סיכום -… 29
מקורות ..
.30 נספחים …32
מבוא  אין ספק כי העידן המודרני הביא עימו שינוים ותמורות בכל תחומי החיים. בתחום התקשורת הפוליטית במדינות דמוקרטיות השינויים היו מואצים ומשמעותיים במיוחד.
תמורות כגון אמצעי תקשורת המונים המחליפים את התקשורת המסורתית הבין – אישית, גרמו לכך שעוצמת התקשרות הלכה וגברה תוך שהיא הופכת למתווך הכמעט בלעדי בין המפלגה והפוליטיקאים לבין ציבור הבוחרים ומשאירה מעט מאד מקום לשיטות התעמולה הבין אישיות שהיו נהוגות פעם כגון עצרות, חוגי הבית ועוד.
מתודולוגיות חדשות להעברת מסרים נוספו ודגש מרכזי על תופעת ההתמקצעות של המעורבים בפעילות פוליטית באמצעות מדיה, הינם רק חלק מהתמורות שחלו.
אחד מתוצרי הלוואי המרכזיים לשינוי זה הוא נושא מחקרנו:
הקמפיין הפוליטי ויחסיו הקרובים עם התקשורת. שני תהליכים הובילו להתעצמות תפקידו של הקמפיין הפוליטי בסדר היום של המערב, הראשון התרחבות השפעת התקשורת והשני הפרסונליזציה של הפוליטיקה.
כיום, במסגרת העידן המודרני והגלובליזציה הפך הדגם האמריקאי של קמפיין בחירות לדגם הסטנדרטי בעולם, ואנו מזהים דגמים המשקפים אותו, חלקם בדמיון מוחלט ואחרים בערבוב סגנונות. פועל יוצא למגמות כלליות אלו של האמריקניזציה הינו מקצועיות ופרסונליזציה של הקמפיין הפוליטי וכמו כן גם התגברות תופעת הקמפיינים השליליים. כשמשמעות דברים אלה הינה למעשה חילוף משמרות, לא עוד התמקדות בתוכן הפוליטי אלא התמקדות באסטרטגיית הבחירות.  עבודה זו באה לבחון את הקשרים בין דימויו של מועמד פוליטי לבין קמפיין הבחירות שלו כאשר שאלת המחקר דנה בתמורות החלות בקמפיין פוליטי של אותו המועמד בתקופות שונות ובכוחות הפועלים המשפיעים עליהן. השערות המחקר הן כי דימויו של המועמד, הן הפוליטי והן החברתי, שאיננו בהכרח קשור לפועלו של אותו המועמד, הוא הגורם המשפיע והמכריע ביצירת קמפיין פוליטי לאותו המועמד. כמו כן, כי בזמן תעמולת בחירות מודרנית מתקיימים "תרגילים" תקשורתיים-פסיכולוגים רבים שמטרתם להשפיע על דעתו של הבוחר, ושלאו דווקא קשורים לנושאים פוליטים מהותיים. שיטת המחקר נעשתה על-ידי שימוש בספרות מקצועית ובפרסומים עיתונאיים רבים מתקופות הבחירות אותן ניתחנו, הן דיווחים והן מאמרי דיעה בהם נעזרנו על מנת לערוך ניתוח של שני הקמפיינים והשוואה בניהם.