גיאוגרפיה של שירותים ציבוריים : המרכזים הקהילתיים, כשירותים ציבוריים ותרומתם לשוויון חברתי בישראל

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 16253
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

גיאוגרפיה של שירותים ציבוריים : המרכזים הקהילתיים, כשירותים ציבוריים ותרומתם לשוויון חברתי בישראל תוכן עניינים
1
. מבוא
2.  גיאוגרפיה של שירותים ציבוריים- מאפייניו של המתנ"ס כשרות ציבורי.
3.  התפתחות היסטורית של המרכזים הקהילתיים, בעולם  ובארץ.
4.
תרומת המרכזים הקהילתיים לשוויון חברתי בישראל.  5.
תכנון חברתי.
6.
המתנסי"ם בבאר-שבע –מתנ"ס טאובל 7.באר-שבע, פעילות החינוך הבלתי פורמאלית והפנאי.
8.
סיכום 9.
ביבליוגרפיה
1 ..גיאוגרפיה של שירותים ציבוריים – מבוא
    שירותים ציבוריים מאופיינים על ידי ארבעה מאפיינים:
1.      גודל הקבוצה הנהנית מהשירות. השירותים הציבוריים מאופיינים בכמות גדולה של משתתפים.
2.      קבוצת הנהנים מהשרות : השרות פתוח לכלל האוכלוסייה , או לזכאים עלפי קריטריונים ספציפיים.
3.      מנגנוני ההפצה של השרות: האחראים על הפצת השרות הם בדרך כלל הרשויות
4 .      מטרת השרות :מטרות חברתיות.
השרות הציבורי יוצר צדק חברתי מסוים ומספק שירותים לאלה יכולים להשיגו באופן פרטי. בשנים האחרונות ישנו תהליך מתמשך של הפרטת השירותים הציבוריים , ולכאורה תלות הציבור בשירותים הציבוריים יורדת,  תלות זו פוחתת עבור האוכלוסייה החזקה אולם התלות של האוכלוסייה החלשה בהם הולכת וגדלה .
המרכז הקהילתי הינו שרות נקודתי בעל מאפיינים של שימוש קבוע האמור לשרת קהילה גיאוגרפית במרחב מסוים. המרכז הקהילתי הוא שירות ציבורי אוניברסלי ולפיכך למיקומו במרחב של הישובים ישנה חשיבות רבה למידת השימוש בו וניצולו על-ידי הקהילה. על-מנת להגיע למיקום האידיאלי של מרכז קהילתי ביישוב יש להתייחס למספר נושאים. נושא מיקומו ומאפייניו של השירותים הציבורים והגישות השונות למיקום של שלהם. נושא שני, הוא ההיבט החברתי.
החלק הראשון של העבודה  בודק את המאפיינים הגיאוגרפיים של המרכז הקהילתי כשרות ציבורי. מאפיינים אלו קשורים במידה רבה למרחב  העירוני בו ממוקם המרכז הקהילתי. נושאים כמו תחבורה, ופיזור מול ריכוז ומאפייני הפנאי בחברה המודרנית . כמו כן, ישנה סקירה של מספר דגמים של מרכזים קהילתיים יישוביים וכולל המלצות תכנוניות לגבי הדגם המועדף ומיקומו במרחב העירוני, תוך התייחסות לסוגי ישובים, שאלת היעילות הכלכלית לעומת הצדק החברתי.
 החלק השני מתייחס להיבט החברתי של המתנסי"ם . נושא התכנון וההקמה של מרכז קהילתי אינו יכול להיות בעל שיקולים טריטוריאלים בלבד. הוא חייב להתייחס לפרופיל הסוציו דמוגרפי של האזור. בחלק זה נבדקת תרומת המתנסי"ם לשוויון חברתי בישראל תוך כדי התייחסות לגורמים הסוציו דמוגרפים שיוצרים הצלחה או כשלון בפעילות המתנ"ס.
המרכז הקהילתי הוא בעל יכולות עצומות לשינוי פני החברה. הוא יכול לשמש כמנוף להעצמה קהילתית וכעזרה לקהילות להתמודד עם השינויים המתרחשים כיום בעולם ובחברה הישראלית.לפיכך, יש להתייחס לנושא התכנון החברתי דרך המרכזים הקהילתיים.
החלק השני של עבודה זו מורכב משני חלקים: הראשון הינו מקרה בוחן של מרכז קהילתי בשכונה "חלשה", שמפעיל שלוחות בשכונה "חזקה" בבאר שבע. בדיקת אחוזי ההשתתפות בשתי השכונות מראה את ההשפעה שיש למרכיבים סוציו דמוגרפים על ההשתתפות של התושבים באזור פעילות המתנ"ס.
בחלק השני, ישנה סקירה של כל הפעילות הבלתי פורמלית בעיר באר-שבע. הפעילות בבאר-שבע מאופיינת  על ידי פיצול רב בין אגפי העירייה השונים. פיצול הפוגע ביכולתה של הרשות המקומית לספק שירותים אלה בצורה נכונה ומתוכננת ובכך לפעול לקידומן של שכבות חלשות בעיר.