המתח שבין תפיסה אוניברסלית של המין האנושי לבין הכרה בייחודיות המתגלית במפגש עם בני תרבויות אחרות. (ציון 95)

תקציר העבודה

לפי יורם בילו, הדיסציפלינה האנתרופולוגית עוסקת במתח שבין תפיסה אוניברסלית של המין האנושי, לבין הכרה בפרטיקולריות  המתגלית במפגש עם בני תרבויות אחרות. חילוקי הדעות משקפים את עמדותיהם השונות של החוקרים בדבר "האחדות הנפשית של המין האנושי" מצד אחד, ובדבר "היחסיות התרבותית" מצד שני. אנתרופולוג חייב לדבוק ברעיון של יחסיות תרבותית אך עם זאת, בלתי אפשרי שלא להאמין בכך שיש מידה מסוימת של אחדות נפשית ושל אוניברסליות אנושית (בילו יורם תשנ"ב). בעבודתי אני טוענת, כי קיימים כללים אוניברסליים לכל התרבויות, וניתן לאתר אותם אם נשכיל לקלף מעליהם את השכבות התרבותיות החיצוניות. תרבות לפי ניסוחו של גירץ, איננה ממוקמת במישור הקונקרטי של דפוסי התנהגות, מנהגים, פולחנים וכדומה, אלא במישור הקוגניטיבי של מנגנוני בקרה סמליים שבני אדם לומדים ומפנימים מתוקף היותם חברים בקבוצה אנושית בעלת מסורות ידע מסוימות- המשמשים לעיצוב ולהבנת ההתנהגות. בני האדם הם בעלי חיים בלתי גמורים, המביאים את עצמם לידי השלמה או גימור ע"י התרבות. (קליפורד גירץ). תגובת ההסתגלות של האדם הפכה מגנטית לתרבותית. לדוגמא, לבוש חם החליף את הצורך לשנות את תגובת הגוף לאקלים קר. אחת ממטרות האנתרופולוגיה היא להשיב על השאלה מהו טבע האדם, מכוון אותנו לחשוב על עקרונות התנהגות אוניברסליים המשותפים לכל החברות התרבותיות באשר הן. (בילו יורם, תשנ"ב).
בעבודתי אביא מספר כללים אוניברסליים,אדגים אותם, ומשם אנסה להגיע למסקנה על מה ראוי לדעתי לשים דגש, על השוני או על הראייה האוניברסלית, מי מהם נמצא במהותה של התרבות.
–…לסיכום נראה כי בילו מגלה כי אותם תכנים העומדים ביסוד האחדות הנפשית של המין האנושי- תכונות אוניברסליות ברמה החברתית התרבותית והפסיכולוגית-אכן משקפים את טבע האדם.
(בילו יורם 93).
בעבודתי הדגמתי כללים אוניברסליים שונים הניתנים לניסוח לגבי התרבות האנושית באשר היא:
ראינו כי בכל תרבות יש שפה, צורך בביטוי אומנותי הכולל סיפור סיפורים, דת ואמונה, מחלות נפש, דפוסים זהים של גבריות ונשיות ותהליכי חשיבה דומים. נראה כי למרות השוני הרב בין תרבות אחת לאחרת, הדמיון חזק עד מאוד ולדעתי הדגש הוא על האוניברסליות במהותה של התרבות. הטבע האנושי משקף מטען רחב של תכונות אוניברסליות,כלל תרבותיות מעבר לשוני התרבותי המחייב. "אין עולם כל האדם, אלא עולם עמים לגבולות ולשפות. וכשוני שפות שוני מהות הם, ואין מהות תרבות אחת. ולכן רבגוני העולם וססגוני כי אין כלל משומם אלא- פרט ופרט; אין תפילת כל העולם אחת, כי אם תפילות עמים אל גורליהם." (אורי צבי גרינברג). אם כן רב השוני בעולמנו, יפה ומגוון הוא. אך בבסיסו נמצאים כללים אוניברסליים הקושרים את כל התרבויות זו לזו, וזו לדעתי מהות התרבות.