יסודות החשבונאות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 17609

תקציר העבודה

יסודות החשבונאות א' שעות קבלה:
יום ב' 13:35-14:15
חדר 352
חוברת – יסודות החשבונאות א' חשבונאות פיננסית נתמקד בדוחות הכספיים מאזן ודוח רווח והפסד עקרונות החשבונאות הפיננסית תהליך העיבוד של המידע דוחות כספיים הסעיפים השונים בדוחות חשבונאות: ניתן להגדיר את החשבונאות כמערכת מידע האוספת, ממיינת, מעבדת, מעבירה מידע כספי, אומדנים ודיווח לגבי ישויות כלכליות למשתמשים המעוניינים במידע.
החשבונאות היא שפה, מערכת לרישום, מעקב ודיווח שוטף של פעולות כלכליות ותפקידה לאסוף מידע, למיין אותו ולארגן אותו.
האיסוף והדיווח נעשים באמצעים שיטתיים, הם מערכת של כללים שקובעת איך לאסוף את המידע ואיך לדווח אותו.
מערכת מידע: לכל מערכת בעולם יש מערכת מידע כלשהי.
מיוחד בחשבונאות שהיא מתייחסת למידע כספי, מידע שניתן לבטא אותו במונחים כספיים.
לא רק גופים עסקיים למטרת רווח, אלא גם לגופים ללא רווח (ממשלה, רשויות, עמותות וכד').
כל גוף משתמש במערכת מידע חשבונאית.
למי מיועד הפלט של המערכת הפיננסית?
מס הכנסה, בעלי מניות, משקיעים ומשקיעים פוטנציאליים, לקוחות, מנהלי החברה, אנליסטים (מתווכים בין הישויות הכלכליות ובין הציבור), נושים, נותני אשראי, ספקים, עובדים או אלו השוקלים להיות מועסקים ע"י הארגון, רשויות פיקוח שונות (מפקחות לטובת הציבור על גופים עסקיים, לדוגמא: רשות ני"ע , מפקח על הבנקים, מפקח על מוסדות הביטוח).
משתמשים פנימיים קרובים למידע פנימי מהעסק/הארגון, מקבלים מידע פנימי שאין למשתמשים אחרים. בעיקר מדובר על המנהלים, אשר עוסקים בניהול שוטף של העסק.
נדרשים למידע שוטף, מעודכן ומפורט ויסתפקו במידע מוערך ואומדנים.
משתמשים חיצוניים משתמשים בעיקר בדוחות הכספיים המונפקים. אלו כל השאר, כל מי שאינו חלק מהחברה.
את המשתמשים החיצוניים יספק מידע כללי, אין להם אפשרות לאמת את המידע, ולכן יבקשו מידע אמין בעל אסמכתאות, רלוונטי ויספק אותם מידע תקופתי.
ü      חשבונאות ניהולית – משתמשים פנימיים.
ü      חשבונאות פיננסית – משתמשים חיצוניים.
נתמקד בקורס זה בחשבונאות הפיננסית.
החשבונאות הפיננסית היא מספקת מידע למגוון רחב של משתמשים לצורך קבלת החלטות ביום יום. תפקידה של החשבונאות התפתח מאוד עם קום הבורסות; בעבר לחשבונאות הפיננסית היה מעגל מצומצם של משתמשים. עם התפתחות הבורסות – ריבוי בעלי מניות והתרחבות שווקי ההון. חשבונאות זו התפשטה והפכה קריטית. בעקבות המשבר בשנות ה-30, ארה"ב דרשה פיקוח על החברות לביקורת חיצונית על הדוחות. וכך אפילו המדינה רצתה להגן על המשקיעים מפני מצגי שווא והתחזקה רשות ני"ע ופיקוחה ובצידו התפתח מקצוע ראיית החשבון והחשבונאות בעשורים האחרונים ובעיקר בשנים האחרונות בישראל ובעולם.
לאחרונה גורם נוסף הוא הגלובליזציה – חברות רבות פעולת במקומות רבים בעולם, יבשות שונות. כתוצאה מכך נותר צורך לאחד את כללי החשבונאות במדינות השונות כדי שהמידע שמגיע יהיה ניתן להבנה ולהשוואה על יד משתמשים בכל העולם. לכן ביותר ויותר מדינות החלו מאמצים בהדרגה כללי חשבונאות בינ"ל. בשנת 2006 התקבלה בארץ החלטה לאמץ באופן גורף כללי חשבונות בינ"ל לגבי חברות ציבוריות. החשבונאות הפיננסית שמה דגש על הדיווח למשתמשים חיצוניים.
חברות ציבוריות – לפי סעיף 1
לחוק החברות, חברה ציבורית הינה "חברה שמניותיה רשומות למסחר בבורסה או שהוצעו לציבור על פי תשקיף כמשמעותו בחוק ניירות ערך, ומוחזקת בידי הציבור".
כלומר חברה ציבורית: בעלת ני"ע הנסחרים בבורסה.
חברה ציבורית מחויבת לדווח לרשם חברות, בורסה, רשות ני"ע. מחויבות לדוחות שנתיים, ביניים, רבעוניים ומיידיים (דוח לאחר אירועים שונים). היקף המידע הנדרש לדיווח על פי תקנות ני"ע הוא נרחב.
מעניינת ציבור מאוד רחב של משקיעים, משקיעים פוטנציאליים ולכן רמת הדיווח והתדירות גבוה יותר מחברות פרטיות, אשר שם יש מספר מצומצם של בעלי מניות ועניין קטן יותר מצד הציבור.
חברות פרטיות – חברה פרטית היא חברה שהונה מוחזק בידי גורם פרטי או מספר מצומצם של בעלים. ברוב המקרים חברה פרטית הופכת לחברה ציבורית כאשר ישנו רצון מצד החברה להציע את מניותיה לציבור הרחב באמצעות הנפקת מניות ראשונית לציבור, ואחר כך קיום מסחר שוטף במניות החברה באמצעות בורסה לניירות ערך.
ני"ע מוחזקות על ידי אנשים פרטיים.
צריכות לדווח לרשם החברות. מחויבות על דוחות שנתיים. דוחות כספיים עיקריים  = פלט מערכת החשבונאות הפיננסית:
מאזן: מציג את מצב הארגון/הישות לתאריך מסוים.                                                                 מצב כספי = נכסים + התחייבויות + יתרה (=הון עצמי).
דוח רווח והפסד: מציג את תוצאות הפעולות של הישות בתקופה מסוימת.
תוצאות הפעולות – הוצאות + הכנסות + התוצאה שהיא רווח/הפסד.
דוח על השינויים בהון העצמי: מתאר את השינויים בהון העצמי של בעלי הישות. דוח על תזרימי המזומנים: מציג את תזרימי המזומנים של הישות.
תזרימים – תקבולים, תשלומים ויתרת מזומנים.
המאזן: