עיקרון הנורמליזציה- ניתוח מסגרת

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 3135
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא- עיקרון הנורמליזציה -.
1-2
ניתוח שירות עפ"י עיקרון הנורמליזציה – 3-6
התייחסות לבעיה ספציפית בהוסטל מתוך היבט של עקרון הנורמליזציה…7-9
סיכום -..
9
ביבליוגרפיה –..
10 מבוא
שלוב אנשים הסובלים מפיגור שכלי בפעילות הכללית של הקהילה, הינו אחד מאבני היסוד של הטיפול באנשים אלה בארצות המפותחות ובכללן גם ישראל. השלוב הינו חלק מתהליך הנורמליזציה אשר התחיל בשנות ה – 60 ועיקר התפתחותו היתה בשנות ה – 70 בסקנדינביה ובהמשך גם בארה"ב. עקרון הנורמליזציה, משקף אידיאולוגיה הרואה בזכותו של כל אדם לחיות בצורה הקרובה ביותר, והכי פחות מגבילה, לנורמה של החברה (Nirje, 1969). אידיאולוגיה זו, מתייחסת לאדם החריג כמי שמגיעים לו: 1. קצב מהלך חיים נורמלי – החיים הינם תהליך של שינוי והאדם המוגבל עובר את אותם שינויים כמו אחרים ואין להתעלם מהם. קצב חיים יומי: כל יום מחולק לסוגי פעילות שונים ואיננו אחיד וחדגוני, קצב חיים שבועי: השבוע מחולק למחויבויות ומנוחה וקצב חיים שנתי: חילוף עונות השנה ובהתאם ולכך חילוף בביגוד, בסוגי הבילוי, בחגים, בסוגי האוכל ועוד. 2. חוויות גדילה והתפתחות נורמליות של מחזור החיים – בילדות משחק ולימודים, בהתבגרות עניין בהופעה חיצונית, בבגרות חיים הסובבים סביב עבודה ואחריות. ההתפתחות מתרחשת באופן עקבי וניתנת לחיזוי מראש. לכן, יש להכין את האדם לקראת ההתפתחות והשינויים הצפויים על מנת שידע להתמודד עימם בבוא העת.  3. אפשרויות בחירה – כיבוד רצונות ושאיפות אישיות. לאדם המבוגר חופש להחליט היכן לחיות, במה לעסוק וכיצד לבלות. 4. חיים בעולם של שני המינים.
5. סטנדרטים כלכליים נורמלים – שכר עבודה מינימלי, תנאי פנסיה, אפשרות להשתמש בכסף פרטי. 6. תנאי מגורים נורמלים – בשכונת מגורים רגילה, בדירה סטנדרטית, בתוך קהילה וכחלק אינטגרלי ממנה.
 7. צמיחה והתפתחות – לכל אדם באשר הוא יש פוטנציאל לצמיחה והתפתחות. אמנם אצל אדם הסובל מפיגור שיכלי הפוטנציאל מוגבל ותהליך ההתפתחות עשוי להיות איטי יותר, אך הוא קיים ויש לפתחו (מזאוי-מרגיה, 2000).
בעבודה זו יוצג ניתוח של מסגרת המטפלת בנוער בסיכון, על פי עקרונות הנורמליזציה.