תנועת ההתיישבות בשטחים המוחזקים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 1721
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

עד למלחמת ששת הימים השמות יהודה, שומרון ועזה היו שמות גיאוגרפיים או היסטוריים, ולא ציינו יחידה פוליטית. בתקופת המנדט הבריטי היו האזורים האלה שטח אינטגראלי של פלשתינה-ארץ-ישראל. בהסכמי רודוס, אחרי מלחמת העצמאות, (1949) שורטטו קווי שביתת הנשק בין ישראל לשכנותיה (הקו הירוק). גבולות אלה עברו בתוך שטח המנדט לשעבר, והעבירו את "יהודה ושומרון" ("הגדה המערבית") לשליטת ירדן, ואת "רצועת עזה" לשליטת מצרים. במהלך מלחמת ששת הימים נכבשו השטחים האלה (יחד עם שטחים נוספים – סיני ורמת הגולן) בידי צה"ל. ישראל לא סיפחה אותם באופן רשמי לשטחה, למעט אזור מזרח ירושלים. שטחים אלה נותרו, אם כן, במעמד משפטי מיוחד, וכדי להימנע משימוש בשם הירדני "הגדה המערבית", הוחלט לכנות אותם בעברית "יהודה, שומרון וחבל עזה".   את ניצני הרעיון של התיישבות ביש"ע, הצמיחה קבוצה של אינטלקטואלים ואמנים חילונים שהשתייכו לזרם האקטיבסטי של תנועת העבודה (מפא"י ו"אחדות העבודה). קבוצה של סופרים, משוררים ואנשי ציבור חתמה על הכרוז הראשון למען הצורך של התיישבות בשטחים בספטמבר 1969.
לקבוצה זו לא היו דיוויזיות לממש את תביעותיה בשטח אך העניקה לגיטימציה לניסיונות ההתיישבות של קבוצות דתיות בשטחים הכבושים. ב1968 ניסתה קבוצה אחרת להתיישב בלב חברון וכפשרה הסכימה הממשלה, תמורת פינויו, לאשר את הקמתו של היישוב קריית ארבע.
בתחילת שנות ה 70 התגבש גרעין נוסף, הם נודעו בשם "גרעין אלון מורה" של גוש אמונים להתיישבות באזור שכם (חווארה וסבסטיה). גרעין זה התיישב ללא אישור ליד שכם, הצבא פינה אותם, אבל הם עלו שנית ושוב פונו בכוח, עד שבפעם השמינית הושג הסכם פשרה היסטורי שאפשר את הקמת היישוב קדומים. אולם, התיישבות המאסיבית, המאורגנת והמסודרת בשטחים החלה  בשנת 1975 ביוזמת התנועה החברתית – פוליטית – דתית שנודעה בשם "גוש אמונים". התנועה קמה כקבוצת לחץ למניעת ויתורים אפשריים בעקבות מלחמת יום הכיפורים. בהמשך החליטו אנשי הקבוצה כי התנועה תפעל כתנועה חברתית חוץ – פרלמנטארית ועל – מפלגתית. החל מ 1974 מתגבשת מזכירות מצומצמת, אל המזכירות מצורפת מועצה מורחבת יותר ומטה מבצעי לתכנון והעלאת גרעיני התיישבות על הקרקע. בצדם מופעלות מחלקות מקצועיות להסברה וחינוך, להתיישבות ולארגון וכספים. נעשה ניסיון להקים סניפים של התנועה בכל רחבי הארץ ולגייס פעילים שיפיצו האידיאולוגיה, יגייסו מועמדים ויאספו תרומות. פריצת הדרך ההתיישבותית בכל רחבי יו"ש באה רק לאחר עליית בגין לשלטון – 1977.  השלטון מכיר  במחלקת התיישבות של הגוש, "אמנה", כתנועה מיישבת רשמית, בדומה לתנועת המושבים או תנועות הקיבוציות. בכך מעניקה המדינה מעמד פורמאלי ל"גוש אמונים" וגישה אל תקציבי המדינה ואל מחלקת התיישבות של הסתדרות הציונית העולמית. ההכרה הביאה לכינון, בצו משרד הפנים, מועצות אזוריות אשר היו רשאיות להתקין –
במסגרת הקורס: משטר מדינת ישראל תנועת התיישבות בשטחים המוחזקים 09.05.05