תורת המשחקים בתחום הכלכלה והסביבה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 900
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

תוכן עניינים.
מבוא –2
סיפור המשחק, בניית מרינה יזם מול ארגוני הסביבה …3
 מודל –3
ניתוח המשחק –…4
שיווי משקל .5
סיכום –5
ביבליוגרפיה 6

1 . מבוא
תורת המשחקים, היא תיאוריה מתמטית של התנהגות רציונאלית, שמרבים ליישמה בתחומי האסטרטגיה, המחשב, הביולוגיה של אוכלוסיות, קבלת החלטות בפוליטיקה ובמנהל, ועוד. אבותיה של תורת המשחקים היו המתמטיקאי ג'ון פון ניומן והכלכלן אוסקר מורגנסטרן. ביסודה המתמטי, תורת המשחקים היא תיאוריה של התנהגות במצבי התמודדות, כגון משחקים שיש בהם לכל הפחות שני צדדים יריבים, כל שחקן מגדיר לעצמו את מטרתו במשחק – מקסימיזציה של הזכייה או מינימיזציה של ההפסד – ובהתאם לכך מפתח השחקן את האסטרטגיה שלו למשחק.(http://plato.stanford.edu/entries/game-theory/) במדעי ההתנהגות, תורת המשחקים מספקת מתודה מדעית המסייעת לנתח ניתוח רציונאלי את האפשרויות העומדות לפני היחיד או הקבוצה במצבי קונפליקט ותחרות. באמצעותה מבקשים לגבש את האסטרטגיה הטובה ביותר שתביא את היחיד או הקבוצה למרב ההישגים והניצחונות ולמספר קטן ככל האפשר של כישלונות והפסדים.
אפשר לנתח באמצעותה, לדוגמה, את הדרך הנאותה להקמת קואליציה ממשלתית יציבה. (http://www.gametheory.net/) בתחום התנהגות בעלי החיים גילו חוקרים רבים כי זו מתנהלת במקרים רבים ממש כאילו בעלי החיים מודעים לכלליה של תורת המשחקים ומשתמשים בהם, והמסקנה היא שהאבולוציה ע"י ברירה טבעית מתנהלת לפי כללים רציונאליים, ומטביעה אותם באינסטינקטים של אורגניזמים.
למעשה, מדובר בתיאוריה מתמטית הבודקת התנהגות רציונאלית בעת קבלת החלטות בפוליטיקה, בכלכלה, במדעי המדינה, מדעי המחשב ולוגיקה. המטרה של תורת המשחקים היא לבנות מודלים של קבלת החלטות בסביבה אינטראקטיבית, זאת כאשר החלטה של אחד הגורמים במודל משפיעה על האחר". (פרופסור ויטנר מתוך: (http://www.ynet.co.il/articles בעבודה זו אבנה מודל בו אבדוק את כדאיות הפגיעה בסביבה על-ידי יזמים. מתוך הנחה כי עלות בנייה השומרת על הסביבה גבוהה בהרבה מבנייה רגילה, וכי הקנסות הניתנים על זיהום אינם גבוהים כלל. באמצאות המודל אנסה לבדוק את המשחק של היזם הרוצה למקסם את רווחיו, או לחילופין להביא למינימיזציה של הפסדיו, אל מול הרגולציה הסביבתית.
אנסה לבדוק באיזה אסטרטגיה יבחר היזם ומה יהיה שיווי המשקל.