השפעת שינוי התרבות על אלימות ורצח נשים בקרב עולי חבר העמים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5844
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

החברה היהודית בארץ-ישראל ב-100 השנים האחרונות היא חברת מהגרים. רוב האוכלוסייה היהודית עלתה לישראל או נולדה להורים שעלו לישראל מארצות מוצא שונות. המציאות הישראלית על כל היבטיה היא במידה רבה תולדה של היקף העלייה הגדול, של הגיוון הרב בקבוצות העולים ושל היחסים שנוצרו בין קבוצות העולים לבין האוכלוסייה הוותיקה. ישראל נחשבת לאחת הארצות הקולטות הגירה החשובות בעולם בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה, ביחד עם מדינות גדולות קולטות הגירה כארצות הברית.  היהודים המהגרים בישראל מייצגים סוג של הגירה הנקראת "תפוצות שבות". ההבדל המרכזי שמאפיין אותה זה שהמהגרים רואים את עצמם כ"גולים" מבחינת ארץ מוצאם, ומבחינת ישראל כ"שיבה הביתה" (ניתן למצוא ביטוי לכך בחוק השבות). עליית יהודי חבר העמים והגעתם למקום המזוהה עם תרבות מערבית בשנות ה-90 הינה תהליך מורכב ורב פנים בשל ההבדלים הניכרים בין תרבות המקור לתרבות הקולטת, בתוך כך שילוב ההשפעות של תהליך ההגירה עצמו ושל מעבר מתרבות סובייטית מגבילה ורודנית לתרבות מערבית. למהפך זה יש השלכות כלכליות, רגשיות, חברתיות ותרבותיות ברמה האישית והמשפחתית. לחצים הנובעים מהשלכות אלה מולידים צרכים מיוחדים.
ניתן לאפיין במספר משפטים מי הם העולים מחבר העמים: הם מצטיינים ברמת ההשכלה, הם מייצגים מגוון רחב של מקצועות בתחום האקדמי והצווארון הלבן, הם מזדהים עם התרבות הרוסית ולרוב הידע שלהם ביהדות קלוש. בעקבות מאפיינים אלו וכחלק מתהליך ההגירה נוצרים אצל כלל המהגרים תהליכים מיוחדים אשר משפיעים על סוגיות שונות שאליהם להתמודד ביום יום. תהליכים ושינויים אלו יוצרים משברים התפתחותיים ונסיבתיים אשר יוצרים לחצים שונים ומובלים לפעמים לאלימות במשפחה או מחוצה לה.
בנושא אלימות במשפחה ובתוך כך אלימות כנגד נשים ועד רצח נשים, נכתב ונחקר רבות במטרה לברר את היקפי התופעה, סיבותיה, המניעים, הרקע, הסימנים המעידים לקראתה, האישיות המועדת למעשה ועוד רבות. בעבודה זו בחרתי להתמקד בנושא האלימות במשפחה ובדגש לרצח נשים בקרב עולי חבר העמים. מטרת עבודה זו היא לבחון באופן תיאורטי מול הספרות הכתובה מהם תהליכי ההגירה ומאפיינה, ולצד זאת לעמוד על הקשר שבין מאפיינים אלו במסגרתם שינויים תרבותיים, פיזיים ונפשיים לבין השפעתם על אלימות ורצח נשים בפרט.
תוכן עניינים
מבוא 2
סקירה ספרותית פרק
1 – מאפיינים ותהליכי הגירה               1.1 אפיונים הקשורים להגירה –…3-4
              1.2 שלבים בתהליך ההגירה ..4-5
              1.3 שמהגרים משתמשים בהם כדי להתמודד עם הלחצים הכרוכים במעבר מתרבות אחת לאחרת-..5
              1.4 אפיונים הקשורים לרקע החברתי-תרבותי אצל עולי חבר העמים –5-6
פרק 2- קליטת עולי חבר העמים בישראל בשנות ה-90               2.1 העלייה לישראל 6
              2.2 מניעי העלייה 6-7
              2.3 מדיניות הקליטה התרבותית אל מול החברה בישראל    -.7-8
פרק 3- אלימות ורצח נשים בקרב עולי חבר העמים               3.1 המאפיינים השונים לאלימות כלפי נשים –…9
              3.2 מעגל האלימות במערכת היחסים …9-10               3.3 אלימות בקרב משפחות עולים מחבר העמים …10-14
              3.4 נתוני רצח נשים מחבר העמים אל מול שאר האוכולוסיה בישראל לאורך השנים 1992-2006…14-15
3 .5 הקשר שבין ההגירה לאלימות ועד רצח נשים בקרב עולי חבר העמים ..16-17
סיכום –.18
ביבליוגרפיה …19