השפעת שינויי התרבות על תופעת האלימות ורצח נשים בידי בעליהן בקרב עולי אתיופיה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6738
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תופעת ההגירה עתיקה כמו ההיסטוריה של האנושות וכבר במקרא יש התייחסות של תופעות נרחבות מסוג זה. כיום מאה מיליון איש חיים בארץ אחרת מזו שנולדו בה. "תהליך ההגירה הינו תהליך בו אדם נעקר מתרבות אחת ומתאמץ להיקלט בתרבות חדשה". ניתן להבחין בין שני סוגי הגירה, האחת, הגירה בין-לאומית: שינוי מקום מגורים מעבר לגבולות לאומיים, הדורש את הסכמת השלטון בארץ היעד, ולעתים גם את הסכמת השלטונות בארץ המוצא. והשנייה, הגירה בתוך מדינה: מהכפר למרכזים עירוניים וההיפך. בעבודה זו אתמקד בהגירה הכרוכה במעבר למדינה חדשה. רוב האוכלוסייה היהודית עלתה לישראל או נולדה להורים שעלו לישראל מארצות מוצא שונות. החברה היהודית בארץ-ישראל במאה השנים האחרונות היא חברת מהגרים. פני החברה הישראלית היא במידה רבה השתקפות של כמות העלייה הגדולה, המגוון הרב בקבוצות העולים וכן היחסים שנרקמו בין העולים החדשים לבין אוכלוסיית העולים הוותיקה. ישראל מצויה בראש רשימת הארצות הקולטות הגירה מן התקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה, זה לצד מדינות גדולות קולטות הגירה כארצות הברית. היהודים המהגרים בישראל מייצגים סוג של הגירה הנקראת "תפוצות שבות". ההבדל המרכזי שמאפיין אותה זה שהמהגרים רואים את עצמם כ"גולים" מבחינת ארץ מוצאם, ומבחינת ישראל כ"שיבה הביתה".
עליית יהודי אתיופיה והגעתם למקום המזוהה עם תרבות מערבית הינה תהליך מורכב בשל ההבדלים הניכרים בין תרבות המקור לתרבות הקולטת, זאת לצד שילוב ההשפעות של תהליך ההגירה עצמו ושל מעבר מתרבות "עולם שלישי" לתרבות מערבית. למהפך זה שעברו עולי אתיופיה יש השלכות רגשיות, כלכליות, חברתיות ותרבותיות ברמה האישית והמשפחתית.
המהפכה הרגשית והפיזית גורמת למגוון לחצים וצרכים מיוחדים. העולים מאתיופיה הינם לרוב בעלי השכלה חופשית מצומצמת והם מייצגים מגוון צר של מקצועות בתחום החקלאות ועבודת הכפיים. מרבית העולים מזדהים עם התרבות השלטת באתיופיה, הם אומנם נושאים שאיפה לעלייה וחיבור עם קדושת ארץ ישראל אך מתקשים עם החיבור עם היהדות והמנהגים במדינת ישראל. בשל המאפיינים הללו וכחלק מהתהליך הטבעי של ההגירה נוצרים אצל כלל המהגרים ובכללם האתיופים תהליכים מיוחדים אשר משפיעים על סוגיות שונות שאליהם להתמודד ביום יום. תהליכים ושינויים אלו יוצרים משברים התפתחותיים ונסיבתיים אשר מביאים ללחצים המובלים לפעמים לאלימות במשפחה או מחוצה לה.
אלימות בכלל, ובין בני זוג בפרט, הינה תופעה רחבת היקף. היקפי התופעה הולכים ומתגברים מדי שנה אף על פי שהמשטרה מציגה נתונים לפיהן יש ירידה, קיימת אלימות לא מדווחת. לפני כ- 10 שנים, הוכנס תיקון לחוק העונשין, התשל"ז- 1977 אשר החמיר בענישת האלימות בין בני זוג, ואשר נועד למגר את היקף התופעה, ולהעניק יחס ייחודי כלפיה.
בנושא אלימות במשפחה ובתוך כך אלימות כנגד נשים ועד רצח נשים, נכתב ונחקר רבות במטרה לברר את היקפי התופעה, סיבותיה, המניעים, הרקע, הסימנים המעידים לקראתה, האישיות המועדת למעשה ועוד רבות. בעבודה זו בחרתי להתמקד בנושא האלימות במשפחה ובדגש לרצח נשים בקרב עולי העידה האתיופית. תרבות בני העדה האתיופית שונה בתכלית מהתרבות הישראלית ומנהגיה שונים לגמרי. לדוגמא, לגבר האתיופי הייתה הסמכות להכות "למטרת חינוך" את אשתו וילדיו, ורק במקרים קיצוניים הייתה מתקיימת פניה לגורם חיצוני בקרב זקני העדה. לעומת זאת בישראל, האיסור על אלימות הוא חד משמעי, ואלימות חינוכית אינה מותרת. עם העלייה לארץ מעמד הגבר האתיופי פחת, סמכויותיו צומצמו, ובמקביל דווקא מעמד האישה גבר והשתווה למעמד הגבר. המציאות המתוארת הולידה את הגורם העיקרי לאלימות בקרב העדה האתיופית. מטרת עבודה זו היא לבחון באופן תיאורטי מול הספרות הכתובה, מהם תהליכי ההגירה ומאפיינה, ולצד זאת לעמוד על הקשר שבין מאפיינים אלו במסגרתם שינויים תרבותיים, פיזיים ונפשיים לבין השפעתם על אלימות ורצח נשים בפרט.
תוכן עניינים
מבוא  –עמ'
3 -4
סקירה ספרותית פרק 1 – מאפיינים ותהליכי הגירה
1 .1 פירוט השלבים בתהליך ההגירה -.עמ' 5-6
1 .2 מאפייני ההגירה עמ'
6 -7
1 .3 דפוסי התנהגות אופייניים בקרב מהגרים בהתמודדות עם המעבר בין התרבויות ..עמ' 7
פרק 2 – מאפייני העידה האתיופית
2 .1 המבנה המשפחתי באתיופיה: מערכת האיזונים וחלוקת התפקידים      בין בני הזוג והילדים -..
עמ' 7-10  
2 .2 מנהגי הנישואין בעידה האתיופית .עמ'
1 0-11
2 .3 היבטים תרבותיים ומנהגים במסגרת חיי הקהילה של יהודי אתיופיה –.עמ' 11-12
פרק
3 – קליטת עולי אתיופיה בישראל לאורך השנים
3 .1 העלייה לישראל: היערכות מדינת ישראל לקליטת העלייה, ותוצאותיה –עמ' 12-13
3 .2 התמודדות עולי אתיופיה עם מאפייני המבנה המשפחתי בישראל …עמ' 13-15
3 .3 התמודדות עולי אתיופיה עם הפן התרבותי בישראל -עמ' 16-17
פרק 4 – אלימות ורצח נשים בקרב העידה האתיופית
4 .1 שלבי ההתפתחות של אלימות במסגרת מערכת יחסים …עמ' 18-19
4 .2 ביטויי האלימות השונים אל מול נשים –… עמ'
1 9
4 .3 נתוני רצח נשים מקרב אתיופים מתוך סה"כ אירועי הרצח בישראל       בין השנים 1992-2006  .עמ'
1 9-20
4 .4 מאפייני ההגירה כמחוללי אלימות ורצח נשים בקרב עולי אתיופיה -עמ' 21
סיכום אישי ..עמ'
2 2
ביבליוגרפיה .עמ'
2 3