סמנריון דילמות מוסריות

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2765
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

??????????????
????????????
נושא העבודה:
מוגשת ע"י : ????????????????.
מוגשת ל: ??????????????.
ת.ז : ??????????.
  מועד הגשה : ????
– תוכן עניינים – הנושא עמוד פרק 1' – המבוא
3
              דילמה מתחום החינוך
3               רציונאל
4 פרק 2' – הגדרות 5
              מהי דילמה ?
5
              מהו ערך ?
7
פרק 3' – ערכים תוך הדילמה
8                1. ערך האמת וערך החברות
8                2. ערך הכבוד
1 0                3. ערך השייכות
1 1
               4. האמנה החברתית
1 2
               5. החוזה כערך
1 2
פרק 4' – הסיכום
1 3
ביבליוגרפיה
1 5
פרק ראשון – מבוא
דילמה מתחום החינוך:
"מבחן של כבוד"       המורה ניצה, מחנכת כיתה ט'1 זו השנה השנייה, החליטה לשנות את שיטת ההשגחה על מבחנים בכיתתה ולהנהיג שיטה של "מבחן של כבוד", ללא פיקוח מורה. ניצה הציגה את הרעיון בפני תלמידי הכיתה . בתחילה היו חילוקי דעות לגבי הרעיון ולאחר דיון הוחלט בהסכמת כולם, לאמץ את השיטה החדשה . עם זאת, סוכם שהמורה תשאל בסוף כל מבחן אם התלמידים אכן כימו את "החוזה" ולא העתיקו במבחן. התלמידים ראו בהחלטה עדות ברמה מוסרית גבוהה שלהם כקבוצה וחשבו שראוי שאכן יצדיקו את האימון שנתנה בהם מורתם.
    במבחן בהיסטוריה שנערך לאחר זמן, הבחין יצחק ששאול חברו הטוב, מעתיק מפתק שהכין בעוד מועד. יצחק הרגיש אכזבה עמוקה מחברו הטוב הפוגע במאמצים של הכיתה .
    כשחזרה המורה ניצה לכיתה, אספה את המבחנים ושאלה :"האם קיימתם את ההסכם?" תלמידים ענו שלא , לפי כך אמרה המורה שעליה לבטל את המבחן ,אלא אם כן תקבל את שמות אלו שהעתיקו .
בכיתה השתררה דממה, איש לא התנדב למסור את המידע .
יצחק התלבט אם למסוק את שם חברו הטוב ובכך למנוע משבר אמון בין התלמידים למורה .
האם על יצחק לספר את הידוע לו-כן או לא?
בדילמה הזאת מתנגשים הערכים :  אמת, חוזה, קשר חברתי ..