אקלים כיתה ומוטיבציית תלמידים

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2006
מספר מילים 2490
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

??????????
????????????????
עבודת אקלים כיתה נושא העבודה:
  המרצה : ????????
הסטודנטית המגישה : ??????
ת.ז : ????????
מועד הגשה : אפריל 2006
תוכן עניינים
מבוא
2
א.    גורמים ותהליכים המשפיעים על אקלים כיתה ומוטיבציה ללמידה
3      א.1 גורמים המשפיעים על אקלים כיתה
4      א.2 גורמים המושפעים מאקלים כיתה 5
ב.     תפיסת התלמיד את אקלים הכיתה מטרות יכולת / משימה
6 סיכום
1 0 ביבליוגרפיה
1 1
מבוא
כל אדם הצופה בכיתה בזמן שיעור יכול לחוש במידת מה את האווירה שבה, האם התלמידים נהנים? מה טיב היחסים בינם לבין המורה ובינם לבין עצמם? כיצד הם מתייחסים לחריגים שבכיתה? ועוד.
האווירה הכיתתית היא זו שמשפיעה על תהליך הלמידה של כל תלמיד ובעקיפין על הסתגלותו בכיתה במישור האישי, החברתי והלימודי.
האווירה הכיתתית המהווה את הסביבה החינוכית של התלמיד מתייחסת לתהליכים פסיכו-סוציאליים המתרחשים בין המורה לתלמידים ובין התלמידים לבין עצמם, כפי שהם נתפסים על – ידי כל אחד מהם. כלומר זהו מושג סובייקטיבי תפיסתי, אין הוא מוגדר כתמונת מציאות אובייקטיבית אלא כאוסף של תפיסות של כל הנפשות הפועלות במערכת.
תפיסה סובייקטיבית זו מהווה גורם קריטי בעיצוב מחשבתי והלך רוחו של התלמיד (בר אל, 1996).
הסביבה החינוכית משפיעה על מכלול העמדות ודפוסי ההתנהגות של כל תלמיד ומורה.
כאשר התלמיד יתפוס את הסביבה החינוכית כחיובית הדבר יכול לתרום להסתגלות מרבית, לעומתו תלמיד התופס את האווירה כקריירה ולא תומכת עלול לסגת ממעורבותו בפעילות הכיתתית, לנשור מבית הספר ובמקרים קיצוניים אף יפתח אגרסיה עד כדי אלימות (בר אל , 1996).  אווירה זו מכונה בספרות הפדגוגית "אקלים כיתה",  מושג המתייחס לאווירה המיוחדת הנרקמת בכתה כתוצאה מהאופן שבו מתנהלים הלימודים והחיים החברתיים, הרכב התלמידים, היחסים בינם לבין עצמם, בינם לבין המורה ובינם לבין בית הספר (פירר,  1998).
מהות אקלים הכיתה  אקלים כיתה הינו מושג כוללני המכיל בתוכו גורמים רבים :
ברמה של הפרט – הערכה עצמית, שביעות רצון, צפיות, אישיות, תחושת שייכות ועוד .
ברמה קבוצתית – לכידות, נורמות, צפיות קבוצתיות, מנהיגות ועוד (בר אל, 1996).
כשרוצים לבדוק אקלים כיתה יש לתת את הדעת לכל אחד מהגורמים הללו שלהם השפעה רבה על מוטיבציית התלמיד ללמידה.
אקלים לימודי – מושג מצומצם יותר המתייחס רק לאווירה הלימודית בכיתה:
לנורמות בנושא הלימודים, לצפיות התלמידים להצלחה בלימודים ולהתנהגותם ההישגית (בר אל,
1 996).
  אקלים חברתי –  תפיסת התלמיד את המאפיינים הפסיכו חברתיים של הסביבה הלימודית בכיתה. לסביבה החברתית כפי שהוערכה בדרכים שונות, יכולת ניבוי בלתי מבוטלת לגבי הישגים לימודיים (סיטה , 1988).
כל סוגי האקלים ביחד ובנפרד יוצרים אקלים כיתה ייחודי המשפיע על התלמידים במישור אישי, חברתי ולימודי-  לכן, בעבודה זו הדגש יהיה על מידת השפעתו של אקלים הכיתה על מוטיבציית התלמידים ללמידה .
סיכום מחקר בנושא אקלים כיתה יכול לתת תמונה השוואתית של תפיסת אקלים בנקודות זמן שונות לאורך שנת הלימודים, השוואת סביבות לימודיות שונות ולעזור בפתרון שאלות כגון : מהם הסיבות להבדלים בפרופיל אקלימי של כיתות הלומדות אותו מקצוע עם אותו מורה? במה נבדל האקלים בכיתות גדולות לעומת כיתות קטנות , אקלים בכיתות הלומדות בשיטות הוראה חדשניות לעומת כיתות הלומדות בשיטה המסורתית .
חקר האקלים הנתפס מספק מידע שבאמצעותו ניתן למפות ולתאר את הפרופיל האקלימי של הכיתה על מרכיביו השונים. תיאור התמונה האקלימית של הסביבה הלימודית תאפשר ללמוד על המתרחש בכיתה : על תהליכי הוראה ולמידה, על המוטיבציה ללימודים ועל שביעות הרצון מהמתרחש בכיתה. כמו כן נוכל לדעת על הגורמים שמשפיעים ומנעים תלמידים/ מורים להתנהגות מסוימת.
ככל שנדע יותר נוכל כאנשי חינוך, לסייע ולתכנן תוכנית התערבות במגמה לשפר ולייעל תהליכי הוראה, למידה ויחסים חברתיים בכיתה, באופן שבו התלמיד יוכל לממש את הפוטנציאל שלו אגב הפקת סיפוק מההשתתפות בפעילויות השונות ומהשהות בכיתה.
 למרות הקשיים וההישגים בנושא חקר האקלים חשוב לזכור שלאקלים השפעה רבה על התלמידים בתחומים אישיים,לימודיים וחברתיים.
"האקלים הוא לא רק אמצעי להשגת תוצאות למידה אלא גם מהווה מטרה חינוכית בפני עצמה, המשמש מדד להערכת המאמץ החינוכי, הנעשה בין כותלי הכיתה ובית הספר". בנימה אישית –  עבודה זו תרמה לי רבות והרחיבה את מידת ידיעתי בנושא שעד כה היה די חדש לי , והרבה תודות לך המרצה שרה,  ותודה גם כן על שיטתך בלימוד, שתרמה לי להבין לעומק דברים שהיו עד עכשיו בשבילי דומים, ורק בעזרת הקורס הצלחתי להבדיל ביניהם ולהכיר את השוני.