ניתוח אידיאולוגית תיאטרון "הבימה" בתקופת הקמתו, תוך התייחסות להעלאת המחזה הדיבוק- כהצגה מכוננת אשר שימשה כביטוי למסרים אידיאולוגים אלו

תקציר העבודה

אידיאולוגית תיאטרון "הבימה" בתקופת הקמתו והצגת המחזה הדיבוק- כהצגה מכוננת אשר שימשה כביטוי למסרים אידיאולוגים אלו "האידיאולוגיה של הבימה במוסקבה, שיקפה את מערכת הערכים של צמח… צמח האמין שהבימה צריכה להיות הרבה יותר מאשר תיאטרון אומנותי גרידא.. אכן, מיסודו הדגיש התיאטרון תמיד את ייעודו הכפול: הפוליטי-אידיאולוגי, והאומנותי." בעבודה אציין את יעדי ועקרונות תיאטרון הבימה בהקמתו ואתאר כיצד הצגת המחזה ה"דיבוק", אשר שימשה כביטוי למסרים אידיאולוגים אלו, הפכה להיות ההצגה המכוננת של תיאטרון הבימה.
 תיאטרון הבימה, כמוסד תרבותי שהושפע מחזונות אידיאולוגים ושנטל על עצמו משימות לאומיות, הוקם על פי חזון אידיאולוגי הכולל רעיונות של התחדשות לאומית. בחזונו, תיאטרון הבימה לוקח על עצמו תפקידים חברתיים-פוליטיים-אומנותיים- וחינוכיים.
בעבודה, אדגים כיצד ההצגה ה"דיבוק" אף מקבלת הקשרים פוליטיים וחברתיים, והופכת להצגה המכוננת של הבימה, תוך שהיא מבטאת את המסרים האידיאולוגים לאומיים של הבימה "הדיבוק הוא חולייה מרכזית בבניית הנראטיב ההיסטורי של התיאטרון העברי… מבחינה היסטורית, נוצרה הצגת הדיבוק בהשפעת ההתעוררות היהודית-עברית הלאומית, התרבותית והלשונית" ללא רשימה ביבליוגרפית