מסע סנחריב בארץ ישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5128
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

מסע סנחריב לארץ ישראל ראשי פרקים
1 .
הצגת הנושא
2 .
מלכות אשור וכוחה
3 .
המהלכים שהובילו למסע
4 .
שלבו הראשון של המסע 5.
כיבוש אזור יהודה
6 .
מעמדה של יהודה לאחר הכיבוש 7.
ההבדלים בין המקורות
8 .
סיכום העבודה 9.
ביבליוגרפיה הצגת הנושא סנחריב (705-681 לפנה"ס) הוא בנו של סרגון מלך אשור. בשנת 701
לפנה"ס עלה למלחמה על חזקיהו מלך יהודה על שקשר בימי אביו עם מלך מצרים, עם הפלשתים ועם מלך בבבל כדי למרוד באשור.
הוא עלה בדרך הים, הכניע את צידון, אשקלון ועקרון, ועלה על יהודה. ביהודה תפש את כל הערים הבצורות, הקים את מחנהו ושם מצור על ירושלים. חזקיהו מיהר להעלות לו מס ולאות הכנעה שלח שליחים למחנהו בלכיש בתחינה: "חטאתי, שוב מעלי, את אשר תתן על אשא" (מלכים ב', יח, יד). סנחריב הטיל עליו מס כבד שכדי להשלימו היה אנוס לקצץ את "דלתות היכל ה' ואת האומנות אשר ציפה זהב". אלא שלא הועילו לו התחינות וכן השוחד וסנחריב דרש כניעה גמורה על ידי המשלחת שנשלחה לירושלים ובראשה רבשקה, שנשא נאומו הגדול בגאווה, לא למלך ולשרים, אלא "אל האנשים היושבים על החומה" (שם, יח', כז'). אבל המאורעות שהתרחשו לטובה במקום שלא ציפו כלל והכריחו את סנחריב להסתלק מהמקום ולחזור לארצו: שני בניו התקוממו על אביהם והרגו אותו.
מספר רב של אגדות ומדרשים חוברו אודותיו, ויש אפילו המספרים כי שמעיה ואבטליון יצאו ממנו (מסכת גיטין מהתלמוד הבבלי, נז, ע"ב).
מטרת עבודה זו היא לסקור את מסעו של סנחריב לארץ ישראל, את המצב המדיני לפני כן, ואת השפעתו על המצב הגיאוגרפי לאחר מכן. העבודה מסתמכת על ספרות וכן על מקורות ראשוניים כמו התלמוד הבבלי או מדרשים מחד וכתבים אשוריים מאידך.
העבודה בפונט 14