תיירות סמים

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5992

תקציר העבודה

תיירות סמים : בעקבות הסם בתיירות
1 .9.2008
תשס"ח תוכן עניינים:
מבוא –…4  – 2
פרק 1- תיירות וסמים .. 7 – 5
פרק 2- המקומות הנפוצים והסוגים השונים בתיירות הסמים-. 11 – 8
סיכום -..
13 – 12
ביבליוגרפיה –
14
נספחים –
24 – 15
מבוא
תיירות היא ענף המתפתח בשנים האחרונות עד כדי כך שאין מדינה שאין לה תיירות פנים ותיירות חוץ כאחד מענפי הכלכלה במדינה כול העולם כיום בין היתר סובב סביב התיירות וסביב אנשים שלא נמצאים בסביבתם הטבעית בין אם זה לטיול במקום מרוחק ובין עם זה סתם לנסיעת עסקים בארץ מרוחקת מאותו מקום הטבעי של האדם.
תיירות, הינה מושג רחב בעל מספר רב של הגדרות. לפי ההגדרה המילונית של המונח תיירות, תיירות היא המסע בו אדם חוזר לנקודת ההתחלה, טיול מעגלי של התייר הנוסע למטרות שונות כגון:
עסקים, בילוי השכלה ועוד. לעומת זאת תייר מוגדר כאדם שעושה טיול או תיור למען הפסקה מן השגרה מן החיים הרגילים למטרות שונות  ואותו אדם מבקר במספר מקומות  בדרכו לפי שיקולו האישי, על מנת שאדם יכול להיות מוגדר כתייר יש לו שני תנאים לכך והם:
שהראשון הוא שאותו אדם צריך לשהות מחוץ לביתו לזמן קצר יחסית, והשני את כספו שהוא מבזבז  במהלך הטיול הוא הרוויח בביתו אותם הגדרות מילוניות מקבלות שינויים רבים בהתאם לחוקר.
ישנן גישות רבות של המחקר האקדמאי בנוגע לתיירות כגון:הגישה האנתרופולוגית- העיסוק במאפייני התופעה התיירותית, תוך השוואה לטכסים דתיים ולחוויה של המחקר האנתרופולוגי, הגישה הפסיכולוגית – העיסוק במניעים לתיירות לאור צרכים פסיכולוגיים ונטיות אישיות,  הגישה הגיאוגרפית – העיסוק במאפיינים של השטחים או המרחבים המיועדים לשם הענקת חוויות תיירותיות, הגישה הכלכלית – העיסוק בביקושים, בהיצע, בעלויות ובתמחור של חוויות תיירותיות, הגישה הניהולית – העיסוק בתכנון, שיווק, ותפעול תיירות. וישנה את הגישה המובילה שהיא הגישה הסוציולוגית – העיסוק במניעים ובמשמעויות המוקנות לתיירות לאור המציאות החברתית והתרבותית בעידן המודרני והפוסט-מודרני, שגישה זאת רואה את החיבור בין התיירות לחברה בכך שהתיירות היא הקשר בין כול אדם לתרבות שלו כי תיירות היא פעילות חברתית, לכן כול המעבר של אנשים ממקום אחד לשני למטרות שונות הם צורך של החברה של ימיינו אנו. (Sharpley,1994).
מכיוון שהתיירות הוא עסק רחב מאוד וקשה להגדירו ממש ככה על רגל אחת, כי קשה להגדיר בדיוק מיהו תייר ומה היא תיירות ישנם סוגים שונים של מרכיבים תיירותיים בגלל המגוון גדול של תפקידי המטייל, אם התייר יצליח להתגבר על ה"עמימות" של מושג התיירות אז בעצם ניתן להגדיר את התייר כמטייל זמני מרצון בעל ציפיות ליהנות מהחדש, מהשונה ומהלא שגרתי, במהלך טיול חד פעמי, הלוך ושוב, שהוא ארוך יחסית. (Cohen, 1974) לתיירות יש פנים שונות לתיירים וסוגים שונים של תיירות רוב הטיולים הם רגילים לחלוטין כמו שדוגלות הגישות השונות של החוקרים שתיירות היא מצד אחד לשמר את החברה הקיימת ואת הסדר החברתי שלו(Gross 1961), ומצד  שני זוהי בריחה מן המציאות הקיימת רק לזמן מוגבל ( (Turner and Ash, 1975, אבל ישנה סוג של תיירות שהיא מעיין סטייה תיירותית כאשר אנשים אלו הם חורגים מן השגרה והנורמה, תיירים אלו מרוויחים את ההכרה החברתית לעומת הסטייה שבה אנשים סוטים מוקצים על ידי החברה. בסטייה ובתיירות ישנה חריגה מהנורמה אך היחס שמתקבל מהחברה הוא שונה ישנם סוגים שונים של סטייה שולית של תיירות שונות כגון:
תיירות מין, תיירות הימורים, תיירות ספורט של אוהדים קיצוניים ותיירות סמים.
ברצוני לדון בנושא של טיולים בעקבותיו של סוג מסוים סם, תיירים ההולכים בעקבות סוג מסוים של סם וזוהי בעצם כול מטרת טיולים, כאשר ישנם תיירים מכול העולם שנוסעים לטיול כדי לנסות סוגים שונים של סמים כגון:הקנביס החוקי בהולנד, הקוקאין בקולומביה, האופיום המשולש הזהב ובסיני, פיטרית הסילוסובין בהריי שוויץ ועד לסן פדרו במקסיקו הם רק חלק קטן ברשימה ההולכת וגודלת של תיירות סוגים שונים של אל אס די וסוגים שונים של פיטריות.
המתודולוגיה היא 3 ראיונות עומק שאני אנהל עם מטיילים שונים, בחרתי בראיונות עומק ולא בקבוצת דיון עקב המצב הרגיש של הנושא  השתמשות בסמים, וכן רוב האנשים שפניתי אליהם בכלל לא רצו לדון בנושא עם עוד אנשים כמו שנהוג לעשות בקבוצת דיון, ואף לא הסכימו להתראיין, שמותיהם של שלושת המרואיין שמורים במערכת כי הם לא מעוניינים בחשיפה היות והסם הוא דבר לא חוקי בארץ הם לא רוצים להשאיר פתח לרשות החוק, אותם מרואיינים שראיינתי, הלכו וטיילו במקומות שונים ברחבי העולם במטרה אחת, והיא סוג הסם הספציפי שאותם מטיילים בחרו ללכת בעקבותיו, תוך כדי התעמקות במאמרים המצוינים ברשימה הביבליוגרפית בסוף העבודה.
ישנו חיבור מאוד חזק בין תיירות וסטייה חברתית כמו שימוש בסמים, הם לעיתים הולכים זה עם זה כמו בשני עולמות נפרדים בעלי מכנה משותף, כי האלמנט המאחד בניהם המחבר את שניהם יחד זוהי אותה שבירת הנורמה, שבירת השגרה (בלחסן, 2004). כי אותו אקט של שימוש בסמים מכול סוג שהוא הוא לברוח מהמציאות כי אותם אלו המשתמשים בסמים הם מוגדרים על ידי החברה שמצדדת באמונות חברתיות שונות לגבי סמים והשימוש בהם. (גוד, 2002) תיירות סמים מתקשרת עם התיירות של ה " “Explorersאותם תיירים הרפתקניים שנוסעים למקומות מיוחדים לפעילות מיוחדת. באים לנפוש בתרבויות חדשות, הם התיירים הראשונים במקום ולכן תלויים באירוח של המקומיים כי אין תשתיות תיירות במקום וכן התיירות שאותם אזורים עוברת מפה לאוזן לא יגידו לתייר בפומבי ללכת לחפש את סוג הסם הזה כי זהו אינו אתי לעשות זאת.
תיירות ותרמילאיות בשילוב העיסוק ושימוש בסמים, החוויה התיירותית ותפיסת הסיכון הכרוך היא זאת שגורמת ומביאה לכך שהתייר בכלליות הולך ומנסה להגיע למקומות מרוחקים, למקומות שבחיי היום יום הרגילים שלו הוא לא היה מנסה תוך שבירת הנורמה החברתית, לכן התייר מגיעים לכול רחבי הגלובוס למקומות בהם ישנם סמים מסוגים שונים כגון: מקנביס שבהולנד, דרך הקוקאין שבקולומביה ועד לקקטוס הסן פדרו שבדרום אמריקה. (בלחסן,
2 004)