עבודת סוף קורס דמות האישה באומנות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3055

תקציר העבודה

העבודה היא עבודת סוף קורס על דמות האישה באומנות וכיצד היא באה לידי ביטוי. בעבודה סקרנו וניתחנו שלוש יצירות:
1. "חירות מובילה את העם" (חירות על הבריקאדות) / דלקרואה, 1832
2 ."המתרחצות הגדולות" / סזאן, 1898-1905:
3. "העלמות מאביניון" / פיקאסו , 1907.
כל היצירות נותחו ע"י:
א-ניתוח היצירה על פי ראות ענינו ב-טכניקת הציור .
ג-קומפוזיציית הציור.
ד-ארגון היצירה ה-אור וצל.
ו-יחס הצופה וחלוקה לרמות.
ז-התנועה בציור.
ח- פרספקטיבה.
ט-הצבעים ביצירה.  י-.תוכנה של היצירה יא. האמן ויצירתו- פרטים על האומן וסביבת עבודתו.
בעבודה מובאים התמונות של היצירות בתור נספחים.
העבודה הוגשה ב2008
"חירות מובילה את העם" (חירות על הבריקאדות) / דלקרואה, 1832:
ניתוח היצירה על פי ראות ענינו: א-נראה בתמונה אנשים בזמן מלחמה, המחזיקים כלי נשק כגון אקדחים, רובים, חרבות וסכינים. גופות מוטלות על הארץ, חלקן עירומות, חלקן בעלות בגדים קרועים.
הדמויות לוטות בערפל. כלל נראים ברקע דגלים נוספים (צרפת), חלקי עיר ועשן רב. חלק מהדמויות לובשות בגדי ערב מכובדים וחלקן לובשים בגדי יומיום פשוטים יותר. נראה כי האירועים המתרחשים בתמונה חלו בשעות הערב.
לפי בגדי הדמויות, ניתן להסיק כי האירועים מתרחשים בעונת החורף (לבוש ארוך ומעילים).
עוד ניתן להסיק מלבוש הדמויות כי ישנם בני מעמדות שונים (חלקם עוטים מגבעות ובגדי ערב וחלקם לובשים בגדים פשוטים ובלויים) ואף אנשים בלי מקצוע שונים.
דמות האישה העירומה למחצה והיחפה במרכז נראית כבעלת כוח רב ויכולת השפעה וסחיפה אחריה. האישה נראית כמנהיגה ומובילה חברתית היא לבושה בשמלה שנראית מבד פשוט ולא יקר במיוחד. אותה אישה נראית כמהלכת על גופות החללים. נראה כי תנועתה מובילה את האנשים ההולכים אחריה לעברם.נראה כי למלחמה אין גיל כיוון שישנן דמויות ילדים ונערים האוחזים בכלי נשק לצד דמויות המבוגרים הנלחמים אף הם.
ב-טכניקת הציור בה נוצרה היצירה הינה ציור שמן על בד. משיכות המכחול בציור נראות עבות וסמיכות, אך לא ניתן לומר כי נראים סימני עקבות המכחול בציור בבירור – מכאן שפני הציור נראים כנקיים ומוקפדים.
ג-קומפוזיציית הציור מורכבת. היא נראית כקומפוזיציה פתוחה כיוון שישנן דמויות חצויות בשולי היצירה. הקומפוזיציה דינאמית, הדמויות "מתפרצות" לעברנו בהדרגה מצידי היצירה – החל מהנפות הידיים, הנשקים ועד לזוויות גופם של הלוחמים.