ההיבטים הכלכליים, החוקיים והמוסריים של העסקת ילדים במדינות מתפתחות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7986
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תוכן עניינים: מבוא- הצגת תקציר העבודה ויישום מיתוסים מעולם העסקים -.3

1 . ההיבט הכלכלי –6
    1.1
סקירה כלכלית של תופעת העסקת ילדים 6
    1.2 הסיבות הכלכליות להעסקת ילדים -…8
    1.3 ביקורת על הנחות היסוד של הכלכלה הקלאסית -9
          1.3.1 אינטרס עצמי והתנהגות רציונאלית 9
          1.3.2 הטובה העצמית וטובת הכלל -.10           1.3.3 בין היחיד לחברה -…11
      
2 . ההיבט החוקי –12
    2.1 סקירת ההיבטים החוקיים של תופעת העסקת ילדים –.12
    2.2 יישום מגבלות הריסון החיצוני של העסקת ילדים במדינות מתפתחות ..13
          2.2.1 החוק עוזר לעוזריו -.13
          2.2.2 החוק מגיב באיחור -13
          2.2.3 החוק כללי מידי –14
          2.2.4 הרוכב תלוי בסוסו -.14
          2.2.5 TOO BIG TO FALL 14
          2.2.6 הפרת החוק משתלמת .15
          2.2.7 החוק משמש אצטלה לחוסר אחריות מוסרית –…15

3 . ההיבט המוסרי -…16
    3.1 ניתוח תופעת העסקת ילדים בעזרת עקרונות המוסר –..17
          3.1.1 תועלתנות …17
          3.1.2 חובות וזכויות –..18
          3.1.3 צדק –.19
          3.1.4 סגולות טובות –..19
          3.1.5 הסכמה חברתית –19

4 . דיון ומסקנות –..20 5. רשימה ביבליוגרפית .22
מבוא- הצגת תקציר העבודה ויישום מיתוסים מעולם העסקים נשאלת השאלה:
מהי העסקת ילדים? התשובה לשאלה זו כרוכה בחריגות וסתירות, המשקפות סבך של תקנים בינלאומיים, חוקים לאומיים, מנהגים תרבותיים וציפיות חברתיות. היעדר תשובה אחת מסבך את תהליך ניסוח התשובה בהיבט העסקי. חשוב להדגיש שהדוגמה המובהקת להעסקת ילדים המציגה ילדים קטנים ליד מכונת טוויה, בתחילת המהפכה התעשייתית מתאימה רק למיעוט קטן של ילדים כפי שזה מוגדר היום בהסכמים בינלאומיים או דיונים בנושא. באופן כללי, העסקת ילדים מתייחסת לילדים מתחת לגיל 18 העובדים במסגרות פורמליות ולא פורמליות, בתנאים המזיקים או העלולים להיות מזיקים לילד. תגמול נמוך מהמקובל של ילדים בתמורה לעבודתם וצורות אחרות של ניצולם כלולות גם כן (Bachman, 2000).
למונח העסקת ילדים, שפירושו מתן עבודה לילדים, יכולה להיות משמעות לוואי של ניצול שיטתי של ילדים, עם מעט פיצוי והתחשבות בהתפתחות האישית ובהיבט בטיחותי, בריאות והחיים בכלליות. במדינות מסוימות הדבר נחשב ללא הולם ולניצול אם גילו של ילד נמוך מגיל מסוים. בדרך כלל אסור למעסיק להעסיק ילד מתחת לגיל מינימלי שנקבע בחוקי המדינה. העסקת ילדים אינה מתייחסת לפעולות המוטלות על ילדים כחלק מהשתלבותם במשפחה ולימודיהם, כגון עבודות יומיומיות במשק הבית וכמובן שיעורי בית (פעולות אלה אינן נחשבות כעבודה). סוגי עבודה לילדים כוללים עזרה בעסק משפחתי (בדרך כלל עסק זעיר), כגון ניקוי חלונות של מכוניות, צחצוח נעליים, מכירת פריטים קטנים כגון סיגריות וכדומה. ישנם ילדים העובדים כמדריכים לתיירים ולעיתים יחד עם בעלי חנויות ומסעדות, על מנת להביא לקוחות לעסק. כמו כן, ישנו שימוש צבאי בילדים, זנות של ילדים, סחר לא חוקי בסמים, סחר לא חוקי המעורב בהפרת זכויות יוצרים וילדים שחקנים וזמרים. ישנם ילדים המתנדבים לעבוד בעבודות מהסוגים הנזכרים לעיל, אך גם אם הילד רוצה לעבוד (לדוגמה בגלל המשיכה לכסף, או חוסר הרצון ללמוד), יכול להיות כי מצב זה לא מתאים לילד בטווח הרחוק. השימוש בילדים כעובדים נחשב כיום על ידי מדינות עשירות להפרה של זכויות האדם ועל כן הוא הוצא מחוק לחוק במדינות אלו. מדינות עניות לעיתים מתירות שימוש זה, שכן משפחות שלמות תלויות בהעסקת ילדי המשפחה ובמקרים מסוימים הם מקור ההכנסה היחיד של משק הבית (http://pedia.walla.co.il). לתופעה של העסקת ילדים קיימות השלכות כלכליות, חוקיות ומוסריות. פרק 1- ההיבט הכלכלי- בפרק זה אציג סקירה של התופעה הכלכלית של העסקת ילדים. אדון בסיבות הכלכליות של העסקת ילדים ולבסוף איישם את הביקורת על הנחות היסוד של הכלכלה הקלאסית על תופעת העסקת ילדים במדינות מתפתחות.   פרק 2- ההיבט החוקי- בפרק זה אציג סקירה של ההיבטים החוקיים של תופעת העסקת ילדים, אדון באופן שבו המחוקק מנסה לרסן את התופעה ובמגבלות הריסון.
החוק שמתייחס להעסקה של ילדים ונערים משנת 1933 קובע שהעסקתם של ילדים מתחת לגיל 16 דורשת מהרשויות המקומיות לבדוק שהמעסיקים ביצעו הערכת סיכונים והנפיקו אישורי עבודה לפני העסקתם. כמו כן, קיימים יותר מ-200 חוקים אירופאים רלוונטיים, חוקים פרלמנטרים וחוקים מקומיים המכסים את העניין הנ"ל. החוק בנושא העסקת ילדים מורכב מאד ומתפרס על פני אין ספור חקיקות (Anonymous, 2007). פרק 3- ההיבט המוסרי- בפרק זה אנתח את הדילמה המוסרית שמתעוררת בנוגע להעסקת ילדים. חברות רבות שואלות את עצמן האם זה ראוי מבחינה מוסרית להעסיק ילדים? אבחן את הדילמה המוסרית הזאת באמצעות חמשת עקרונות המוסר שמדברים על הקריטריונים שקובעים מה עלינו לעשות או במילים אחרות עוזרים לנו להחליט מהו המעשה הראוי. העקרונות הם: תועלתנות, חובות וזכויות, צדק, סגולות טובות והסכמה חברתית. פרק 4- דיון ומסקנות- בפרק זה אדון בשאלת אחריות המעסיקים כלפי הילדים המועסקים במדינות מתפתחות. אענה על שאלה זו באמצעות דיון בשתי גישות: גישת הבעלים שגורסת כי אחריות המנהל היא לייצג את האינטרסים של הבעלים וגישת בעלי עניין שאומרת שאחריות המנהל היא לייצג את האינטרסים של כל הקבוצות כלומר לנהל את הפירמה תוך כדי איזון האינטרסים של בעלי העניין השונים.