אקלים כיתתי משפיע על למידה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2001
מספר מילים 4400
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

כל אדם הצופה בכיתה בזמן שיעור יכול לחוש במידת מה את האווירה שבה, האם התלמידים נהנים? מה טיב היחסים בינם לבין המורה ובינם לבין עצמם? כיצד הם מתייחסים לחריגים שבכיתה? ועוד.
האווירה הכיתתית היא זו שמשפיעה על תהליך הלמידה של כל תלמיד ובעקיפין על הסתגלותו בכיתה במישור האישי, החברתי והלימודי.
האווירה הכיתתית המהווה את הסביבה החינוכית של התלמיד מתייחסת לתהליכים פסיכו-סוציאליים המתרחשים בין המורה לתלמידים ובין התלמידים לבין עצמם, כפי שהם נתפסים על – ידי כל אחד מהם. כלומר זהו מושג סובייקטיבי תפיסתי, אין הוא מוגדר כתמונת מציאות אובייקטיבית אלא כאוסף של תפיסות של כל הנפשות הפועלות במערכת.
תפיסה סובייקטיבית זו מהווה גורם קריטי בעיצוב מחשבתי והלך רוחו של התלמיד.(בר אל 1996) הסביבה החינוכית משפיעה על מכלול העמדות ודפוסי ההתנהגות של כל תלמיד ומורה.
כאשר התלמיד יתפוס את הסביבה החינוכית כחיובית הדבר יכול לתרום להסתגלות מרבית, לעומתו תלמיד התופס את האווירה כקרירה ולא תומכת עלול לסגת ממעורבותו בפעילות הכיתתית, לנשור מבית הספר ובמקרים קיצוניים אף יפתח אגרסיה עד כדי אלימות.(בראל 1996).  אווירה זו מכונה בספרות הפדגוגית "אקלים כיתה",  מושג המתייחס לאווירה המיוחדת הנרקמת בכתה כתוצאה מהאופן שבו מתנהלים הלימודים והחיים החברתיים, הרכב התלמידים, היחסים בינם לבין עצמם, בינם לבין המורה ובינם לבין בית הספר.(פירר
1 998).
אקלים כיתה   מושג כוללני המכיל בתוכו גורמים רבים:
ברמה של הפרט – הערכה עצמית, שביעות רצון, צפיות, אישיות, תחושת שייכות ועוד .
ברמה קבוצתית – לכידות, נורמות, צפיות קבוצתיות, מנהיגות ועוד. (בר אל
1 996) כשרוצים לבדוק אקלים כיתה יש לתת את הדעת לכל אחד מהגורמים הללו שלהם השפעה רבה על מוטיבציית התלמיד ללמידה אקלים לימודי – מושג מצומצם יותר המתייחס רק לאווירה הלימודית בכיתה:
לנורמות בנושא הלימודים, לצפיות התלמידים להצלחה בלימודים ולהתנהגותם ההישגית. (בר אל 1996).
  אקלים חברתי –  תפיסת התלמיד את המאפיינים הפסיכו חברתיים של הסביבה הלימודית בכיתה . לסביבה החברתית כפי שהוערכה בדרכים שונות, יכולת ניבוי בלתי מבוטלת לגבי הישגים לימודיים. (סיטה 1988) כל סוגי האקלים ביחד ובנפרד יוצרים אקלים כיתה ייחודי המשפיע על התלמידים במישור אישי, חברתי ולימודי-  בעבודה זו הדגש יהיה על אקלים כיתה והשפעתו על המוטיבציה ללמידה.  מבוא — עמוד 2
א.    אקלים כיתה- מדידה ומחקרים עמוד 3
א.1. שאלון למדידת אקלים כיתה- מוס וטריקט –עמוד 4- 3
ב.     גורמים ותהליכים המשפיעים על אקלים כיתה ומוטיבציה ללמידה -עמוד 5
ב.1. גורמים המשפיעים על אקלים כיתה עמוד 6 – 5
ב.2. גורמים המושפעים מאקלים כיתה –עמוד 7
ג.      תפיסת התלמיד את אקלים הכיתה מטרות יכולת / משימה עמוד  11- 8
סיכום -עמוד
1 2
נספחים עמוד
1 3
א. שאלון למדידה והערכת אקלים כיתה –עמוד 
1 6- 14
ב. מצגת "אקלים כיתה ומוטיבציה ללמידה" עמוד 16
בבילוגרפיה -עמוד
1 7
העבודה בפונט 14