התנהגות ארגונית - מנהל בית הספר בראי המונח "מנהיגות"

תקציר העבודה

מנהיגות היא אחת התופעות הנצפות ביותר והפחות מובנות עלי אדמות" (ג'יימס מקרקגור ברנס/"מנהיגות"). חוקרים רבים  דנו במהלך השנים בתופעת המנהיגות ופיתחו מודלים שונים בכדי להסבירה. לפי הגדרה מילונית יבשה, מנהיגות הינה יכולתו של אדם (או קבוצת אנשים) להניע קבוצת אנשים לעבר מטרה או יעד מסוים. מטבע הדברים כל חוקר הגדיר את המונח ו/או יצא מנקודת הנחה שונה: כך למשל וולט תורנאו הדגיש את הרב-מימדיות במושג "מנהיגות" והדגיש כי מדובר בתהליך סובייקטיבי בר למידה, אשר בסופו של דבר הינו תהליך תלוי תרבות.
בניגוד אליו, רוברט הוגן תפס את המונח "מנהיגות באופן אחר לגמרי וקבע כי יש לדבר על המונח "קבוצות" בבד בבד עם המונח מנהיגות, דהיינו מדובר ביכולת לשכנע ולהניע קבוצות אנשים לשינוי עמדה והתנהגות. בניגוד לשני אלו, המלומד ברוק הסתכל על מערכת היחסים שבין המנהיג לכפיף, והדגיש את המודעות העצמית של המנהיג:
איבחון, רגישות וגמישות. בסופו של יום, ברוק קבע כי קיים הבדל אינהרנטי בין המונח "מנהיג" (אשר מטבעו יותר מתקשר להנעת אנשים) ל"מנהל" (תפקיד ועשייה ללא הכרח בהנעה). האמור לעיל מלמד אותנו כי לא קיימת הגדרה אחת ויחידה למונח "מנהיגות" וכי כל חוקר מסתכל על התופעה מנקודת מבט אחרת לחלוטין.  בעבודה זו נדון בתפקידו של מנהל בית הספר וננסה לעמוד, בין היתר, על הממשק בין המונח "מנהיג" ל"מנהל".