השלכות הכלכליות והחברתיות של הפיצויים האישיים ותרומתם ליצירת פער מעמדות בין אשכנזים למזרחים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2718
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

תקציר בעבודה זו התמקדתי ורחבתי על חינוך ביקורתי מהו ?
לאחר מכן כיוונתי את הזרקור לביקורת לגבי מדיניות מדינת ישראל כאשר הוקמה ותרומתה לייצירת הפערים החברתיים אשר אנו רואים גם היום בין אשכנזים למזרחים.
בעקבות העלייה ההמונית שהגיעה אל מדינת ישראל בשנותיה הראשונות,גדלה אוכלוסייתה כמעט פי שלושה. עלייה המונית זו הורכבה משתי קבוצות גדולות:
עולי שארית הפליטה, שהגיעו מאירופה, ועולים מארצות המזרח. בתקופה המכוננת של קליטת העולים זכו ניצולי השואה לסיוע כספי חיצוני,שהוסיף משמעותית להכנסתם נטו .
עולי ארצות המזרח לעומתם ,לא זכו למקור דומה. כשם שהממסד הפוליטי בישראל היה אדיש לסוגיית הפיצויים האישיים, כך מעצבי המדיניות הסוציאלית לדורותיהם כלל לא היו מודעים להיבט החברתי של התופעה,ולכן לא תכננו שום מהלכים מאזנים שימתנו את השפעת הפיצויים האישיים על הפערים העדתיים.
כספי הפיצויים האישיים העניקו לניצולי השואה יתרון משמעותי על פני עולי ארצות המזרח. בעזרת כספי הפיצויים הצליחו מקבליהם לפתור חלק מבעיות הדיור שלהם ושל צאצאיהם ,רכשו מכוניות פרטיות וציוד ביתי, השקיעו בעסקיהם וצברו חסכונות לעתיד.
מבחינת העלייה ברמת החיים אפשר להעריך , שמקבלי הפיצויים הקדימו את עולי המזרח בעשור לפחות ,רק מאמצע שנות השבעים ואילך יכלו האחרונים להגיע לרמת חיים דומה. עם חחלוף השנית פחת משקלם של הפיצויים האישיים בתהליכים אלו, בעקבות צמיחתו המהירה של המשק הישראלי .ואולם מאחר שחלק לא מבוטל מכספי הפיצויים הושקע בחסכונות ,הפנו ניצולי השואה את הכספים בשלב מאוחר יותר למימון השכלה לילדיהם, לרבות השכלה אקדמית בארץ ובחו"ל. עובדה זו העניקה גם לדור השני של ניצולי השואה יתרון משמעותי בתחום ההשכלה על פני הדור השני של עולי ארצות המזרח. ואכן בטווח הארוך ,פערי ההשכלה הם אולי תחום ההשפעה המובהק ביותר של הפיצויים האישיים.
יש להבחין בין שני מושגי יסוד:שילומים ופיצויים אישיים. השילומים הם כספים שקיבלה מדינת ישראל מגרמניה כפיצוי קולקטיבי וכסיוע לקליטתם של 500,000 פליטי השואה בישראל.
תוכן עניינים
                                                                                                                        עמוד                          מבוא                                                                                                   3
            רקע תיאורתי                                                                                     4
            השלכות הכלכליות והחברתיות של הפיצויים האישיים               5
          נקודת המוצא                                                                                                6
                        בבליוגרפיה                                                                                         7
העבודה בפונט 14