הבחנה בין הכנסה הונית לפירותית וסיווג ההכנסה למקורות.

תקציר העבודה

שאלה קייס 1 (60 נקודות) מדובר על מסעדה שעיסוקה העיקרי הינו מתן שירותי הסעדה (להלן: "המסעדה").
הנ"ל רוכשת בתחילת שנת 2003 מגרש (שטח) בסמוך לחוף בהרצליה, תמורת 7,000,000 ₪.
א.       במהלך שנה זו (2003) משכירה המסעדה את השטח לחברת אירועים בע"מ (להלן: "אירועים") המפעילה בשטח גן אירועים מפואר. בתמורה, מעבירה אירועים למסעדה, 20% מהכנסותיה (ברוטו), אותן מפיקה מקיום אירועים, כגון: בריתות, חתונות וכנסים.
יש לדון באירועי המס העולים מהעסקה ביחס למסעדה. האם אירוע המס המתקיים הינו במישור ההוני או במישור הפירותי? אם הגעת למסקנה כי ההכנסה הינה פירותית – מהו מקור ההכנסה?
סעיף א (עד 20 שורות) במצב הנ"ל מתקיימים שני אירועי מס, האחד הינו רכישת הקרקע, לכל הנראה במישור ההוני.
זאת כיוון שמדובר במסעדה העוסקת במתן שירותי הסעדה והשטח אמור להניב הכנסה בעתיד, וכן השטח לא מהווה מלאי (ס'85 לפקודת המס, פ"ד הורוביץ).
השני הינו השכרת הנכס אשר מפיקה הכנסה ("תוספת לעושר"). הכנסה זו, נבחן זאת בשני אופנים: 1) הכנסה מדמי שכירות. 2) הכנסה מפעילות אירועים. במקרה זה ההבחנה איננה אם ההכנסה הונית (ס'89 לפק') או פירותית (ס'2 לפק'). נראה כי מדובר בעסקת משנה בנכס ולכן נראה בזו, הכנסה פירותית (פרק ב'). כעת, עלינו לבחון אם זו נובעת מהון או מעסק (ס'2(1),2(6)). בחינה זו תיעשה בהתאם למבחני הפסיקה (פ"ד מזרחי/אלמור)-.
** העבודה דנה בבחינת קיום הכנסה, ההבחנה בין הכנסה פירותית והכנסה הונית וכן בסיווגה של ההכנסה הפירותית למקורות. עפ"י ס'
2 לפקודת המס, פרק ה' לפקודת המס וכן עפ"י פסקי דין עיקריים בנושא (מצוינים בסוף העבודה).
העבודה כוללת שלשה קייסים עיקריים לניתוח (מחולקים לסעיפים) ואורכה 6 עמודים + עמוד מקורות (סעיפי חוק ופסקי דין רלוונטיים בלבד).