גלגול הנשמות של מריה - תיאור מריה באומנות נוצרית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4708
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

ניתן לגזור ממה שנאמר לעיל', שבתחילת הנצרות מריה נתפסה רק כאמאו של ישו – רק כמכשיר שדרכו ישו עבר את ה’אינקורנציה’. בנוסף, היא נתפסה כאידיאל להתנהגות נאותה של נערה צעירה ולהתנהגות במוסד הנישואים. וגם היה דגש מיוחד על כך, שהיא נשארה בתולה לאחר הלידה. באומנות של המאה ה – 4 וה – 5
מריה מופיעה רק בסצנות שמתארות במספר גוספל, שבו היא מופיע רק בחמשה מקרים הקשורים לישו. במילים אחרות, באומנות כמו בפולחן הדתי, מריה שיחקה תפקיד משני – היא תמיד שימשה ככלי ל'אינקורנציה' ולא יותר מכך. כל התיאורים חזרו אך ורק על המקור הטקסטואלי ומריה לעולם לא תואר בקונטקסט של עצמה.
אך במרוצת השנים נצרות עברה התפתחויות וגלגולים ויחד עם כך גם דמותה של מריה עברה שינויים, עד שהפכה לדמות מרכזית בפני עצמה בתקופה הגוטית. בשונה ממאפייני האומנות של המאה ה – 4 וה – 5, באמנות גוטית, תיאורים אומנותיים של סצנות דתיות חורגות מהטקסט הנוצרי בכדי להקנות משמעות סימבולית. הבדל נוסף נראה בכך, שבאומנות גוטית צצים תיאור נרטיביים המתארים רק את דמותה של מריה ונותנים לה מקום מרכזי בפני עצמה. בתקופה זו אנו מוצאים יצירות אומנות המתארות סצנות של מותה ותחייתה ללא כל קשר לישו. יתר על כן, במאה ה – 12 למריה נוספים תכונות נוספות, כגון: ניסים של תחייה ורפואה (כמו שהיו לישו). כתוצאה, בתקופה זו התפתח סביב פולחן, שבו היא בפני עצמה מהווה דמות מרכזית. פולחנים אלו שמצאו ביטוי בתיאורים אומנותיים. לסיכום, ניתן לקבוע שבתקופה הגוטית מריה מקבלת את המשמעות נפרדת ממעמדה כאמו הארצית של ישו, היא הופכת לכלתו (בהשפעה משיר השירים) – למלכה – לשותפה שלו ולכן מעמדה וכוחה זהה למעמדו של ישו וכל זה משתקף באומנות התקופה – זהו בעצם השינוי הגדול מהקונטקסט ומתיאורים הוויזואליים שהיו מקובלים בתחילת הנצרות.
תוכן עניינים:
מבוא                                                                                                           2
פרק א' – הופעתה של מריה באמנות נוצרית מוקדמת – המאה ה – 4 וה – 5            3
פרק ב' – הופעתה של מריה באמנות גוטית מוקדמת – המאה ה – 12                  10 סיכום                                                                                                        19
הערות השוליים                                                                                          20 רשימת תמונות                                                                                           23
תמונות                                                                                                      26
ביבליוגרפיה                                                                                               32