תופעת רצח על רקע חילול כבוד המשפחה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 15589
מספר מקורות 32

תקציר העבודה

תוכן עניינים מבוא  
3
פרק 1 : האסלאם  –..
5-4
פרק 2  :
אלימות במשפחה וחילול כבוד המשפחה  –… 17-6
            2.1 סוגיית האלימות במשפחה 
9-6
            2.2 סוגיית רצח על רקע חילול כבוד המשפחה   -… 12-9
                        2.2.1
החברה הערבית   – 15-12
                        2.2.2
המשפחה              – 17-15
פרק 3 : גורמי תופעת רצח על רקע חילול כבוד המשפחה    
 22-17
פרק 4 : נתונים סטטיסטיים  –..
26-23
4 .1 היקף האלימות במשפחה כלפי נשים בארץ -… 24-23
4 .2 פשעי כבוד בארץ     –. 26-24
4 .3 פשעי כבוד בעולם   –. 26
סיכום  
27
רשימת מקורות נספחים מבוא הכאת נשים הוגדרה והוכרעה כבעיה חברתית אוניברסאלית בני עצמה (גל-און , 2007 ; לב-ארי ויאירי , 1996) , הקיימת מהחברה המתקדמת והמודרנית ביותר ועד לחברה הפשוטה והמסורתית ביותר (גל, 2003 ; לב-ארי ויאירי , 1996) ; כמו-כן , האלימות כלפי נשים משתייכת לז'אנר של פשעים דוממים , כדוגמת : אונס , גילוי עריות ועוד , אשר מסך עבה של חשאיות מכסה עליהם , ויוצר קרקע נוחה להמשכיות האלימות כלפי נשים , המתרחשת מאחורי הדלתות , כאשר המבצעים לרוב הם הגברים (לב-ארי ויאירי , 1996; Schur , 1984) . קולן של הנשים המוכות התחיל להישמע בישראל ובעולם כולו רק בסוף שנות השישים ובתחילת שנות השבעים של המאה העשרים (אבני , 1990 ; לב-ארי ויאירי , 1996 ; Dobash & Dobash , 1992 ; Jasinski , 2001) . ארגוני הנשים המוכות העלו את נושא תופעת האלימות כלפי נשים באמצעות אמצעי התקשורת באופן קבוע לסדר היום החברתי (Dobash & Dobash , 1992) . אלימות כלפי נשים היא סוגיה החושפת מבנה דואלי של עליונות –נחיתות בין גברים ונשים . להנצחת מבנה זה מסייעות המיתולוגיה , הדת , התרבות , האידיאולוגיה והמין הגברי המופקדים על חלוקת המשאבים החברתיים (גל ,
2 003) . עם הזמן , בתחילת שנות התשעים החלה ההתעניינות במצבה של האישה ערביה והחלה לפרוץ המודעות בדבר תופעת הנשים המוכות במגזר הערבי (לב-ארי ויאירי , 1996) . מצבן של הנשים הערביות קשה שבעתיים , האלימות כלפי נשים בחברה הערבית בישראל ובחברה הפלסטינית , פושה בכול השכבות , ללא הבדלי השכלה ומעמד ; עירוב הנורמות בין הישן והחדש ובין האישי והציבורי מביא לא אחת לרצח נשים (גל , 2003) .  תופעה נוספת שפרצה לעין האנושית הנה תופעת הרצח על רקע חילול כבוד המשפחה , המוגדרת כתופעה תרבותית של קבוצת מיעוט אתנית השוללת זכויות אדם ואנוש כלפי המין הנשי (ורצברגר , 2001) , קרי קיפוח האישה ודיכויה (גל , 2003 ; ורצברגר , 2001 ; חסן , 1999 ; לב-ארי ויאירי , 1996; Dobash & Dobash , 1992 ; Schur , 1984 ; Eisikovits & Buchbinder , 2000) . בעבר תופעה זו , הייתה בבחינת טאבו שאסור לגעת בו , ולמעשה , עד לפני מספר שנים , זכתה ללגיטימיות כמעט מוחלטת בחברה הערבית-פלסטינית , לגיטימיות שנוצרה גם מצד שתיקת המתנגדים לה (חסן , 1999) . פשעי הכבוד , התרחשו לרוב בקרב החברה המוסלמית או בחברות שהיו תחת כיבוש מוסלמי והושפעו ממנו (גינת וטל-לינדר , 2007 ; ורצברגר , 2001 ; חסן , 1999 ; לב-ארי ויאירי , 1996) . בעקבות אותה נורמה אלימה , ילדים ממשפחות ערביות גדלו לתוך סיטואציה אלימה , ועברו תהליך סוציאליזציוני אלים , דבר שיביאם להתנהג באלימות , שמקורה ברכישת ערכים ונורמות אלימות כחלק מחיקוי סגנון החיים שבקהילתם , דהיינו סגנון החיים ההורי וכהשתקפות שלו (לב-ארי ויאירי , 1996) . אותה אישה מוכה בידי בן-זוגה ניצבת , למעשה , בפני שני ברירות : להישאר לסבול ולספוג את המכות , או לברוח מאלימות בן-זוגה דבר שיעלה במחיר סולידריות משפחתה ובחברות קהילתה (Dobash & Dobash , 1992) ; אולם , כך או כך היא בין הפטיש לסדן , תירדף על-ידי בעלה ועל-ידי בני משפחתה , ותואשם בהתנהגות סוטה ומרדנית ואף בביוש כבוד משפחתה (גל , 2003 ; ורצברגר , 2001 ; חסן , 1999 ; סועאד ומרי-תרז , 2005) .  עבודה זו תעסוק בתופעת רצח על רקע חילול כבוד המשפחה , ותיגע במהות , בשורשים , במאפיינים ובגורמים .