בשנים האחרונות משכורותיהם של בכירי החברות הציבוריות גבוהות ביותר..

תקציר העבודה

מבוא
כאשר מזכירים את המושג "מידע פנים" במחוזותינו, כמעט תמיד עולה קונוטציה שלילית לעניין וכל אותם גורמים שאין ביכולתם לשים ידם על המידע הפנימי יטענו שנפלו קורבן למעלליהם של מנהלי החברות ואנשי פנים אחרים.
עמדתו של המחוקק בעניין ברורה ואינה משתמעת לשתי פנים.
המחוקק ואף הפעילים בשוק סבורים, כי השימוש במידע פנים מהווה איום ממשי על יציבותו של שוק ההון המקומי ושוק ההון בכלל, ולכן טוענים שקיים האיסור. את חומרתו של האיסור ממחיש השופט חשין בפרשת רוזוב, בקובעו כי האיסור על שימוש במידע פנים הינו "אסרנא אסרי". הסברה הרווחת בשוק היא שללא שקיפות והגינות מירבים בשוק ההון, השוק יהפוך לשוק בו רק המקורבים נהנים מהצלחה יתרה בהשקעותיהם, וזאת שעה שהאחרים למעשה מסתמכים על מזלם בלבד. איסור על השימוש במידע פנים יצמצם את פערי המידע הקיימים בין סוגי המשקיעים השונים, ויאפשר מסחר צודק ותקין. שמירה על מסחר שכזה תדרבן יותר משקיעים לפעול בשוק ההון וזאת בזמן שמסחר בלתי הוגן ידיר את רגליהם של אלו שידם אינה משגת את המידע משוק ההון, ויגרום לדעיכתו. הסוגיה לרוב עולה כאשר בטרם מתפרסמות ידיעות חיוביות או שליליות על פעולותיה של חברה פלונית, ניתן לעיתים לראות את השינוי במחיר במניה בטרם המידע הפך פומבי. במצב זה לרוב מוסברת העלייה או הירידה במחיר בקניות או מכירות מאסיביות, בהתאם לעניין, של ניירות הערך על ידי אנשי הפנים. יש לזכור שבשוק ההון המידע אינו נמצא רק בידי אנשי הפנים הפנימיים, אלא ישנם גם בעלי מקצוע המהווים "אנשי פנים חיצוניים" העובדים מול החברות בתוקף תפקידם למשל עו"ד, רו"ח וכדומה ולעיתים המידע דולף דרכם לשוק. גם באשר אליהם הסברה הרווחת בשוק ההון היא שהתופעה של שימוש במידע פנים שלילית.
מידע פנים הינו נושא מאוד שנוי במחלוקת והוא נדון בספרות המשפטית במאמריהם של מלומדים רבים החל משנות ה-60 במאה שעברה. בנושא זה נחלקו הדעות באופן נרחב והוצגו לגביו טענות שונות ומשונות, חלק מהדעות בעד השימוש במידע וחלקן נגדו, ובהסתמך על דעותיהם של המלומדים הללו נכתבה עבודה זו. מכיוון וכיום ההשערה היא שכמעט באופן ודאי נעשה שימוש במידע פנים במהלך המסחר אסביר במהלך העבודה את היתרונות והחסרונות של השימוש במידע פנים. במהלך ההסברים ננתח כיצד השוק ינהג במצבים השונים וכיצד באה לידי ביטוי החיוביות שבשימוש במידע פנים. באופן תיאורטי בלבד, השימוש במידע פנים מוצג במהלך העבודה כיעיל ביותר עבור המשקיעים ועבור שוק ההון, אולם יש לזכור כי על מנת לעשות שימוש בפרקטיקה שתתיר שימוש במידע פנים הדרך עוד ארוכה מאוד ויש ליצור מנגנונים רבים אשר ירסנו את אנשי הפנים ויצרו הגבלות אשר בהתקיימם השוק והמשקיעים יצאו נשכרים מהפרקטיקה שבנדון וזאת תוך גרימת נזק מינימאלי ביותר למשקיע הפשוט.
כמו כן, נדון בשאלת המוסריות בדבר מכירה בחסר של מניות על ידי אנשי פנים ונבחן האם הפרקטיקה ראויה ואף נראה את הניתוח הכלכלי בדבר השאלה למי יש להקצות את הזכויות הנובעות מהשימוש במידע פנים.  מבוא -..1
מהו מידע פנים –3
הסיבות לאיסור השימוש במידע פנים –7
הסיבות בעד התרת השימוש במידע פנים ומתן האפשרות לצאת מהאיסור-..13
מכירה בחסר – "SHORT" -.27
ניתוח כלכלי –..29
הבעלות במידע הפנימי, למי ? -31
סיכום -33
ללא רשימה ביבליוגרפית