בדיקת הקשר בין שימוש בפורום במהלך קורס אקדמי לבין שביעות רצון הסטודנט מהקורס וציונו הסופי. ציון 100 .

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7799
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

במהלך מחקר זה הצבתי בפני מטרה לבדוק האם קיים קשר בין קיום פורום בקורס אקדמי לבין הצלחת הסטודנטים בקורס, כאשר ההצלחה נמדדת לפי שביעות רצונם וציונם הסופי בקורס כפי שהוא נתפס עבורם. את מטרה זו בדקתי על ידי בעזרת שאלון שנבנה סביב שתי שאלות המחקר (1) האם מידת השימוש בפורום הקורס האקדמי משפיעה על שביעות רצונו של הסטודנט מהקורס? ו (2) האם היא משפיעה על ציונו הסופי של הסטודנט בקורס?
כפי שנראה במחקר, שאלות אלו נענו בחיוב ועל כן, הסקתי כי קיים קשר בין קיום פורום בקורס אקדמי לבין הצלחת הסטודנטים באוכלוסייה שנבדקה. במהלך המחקר הצלחתי להתמודד מול חלק מהמשתנים המתערבים אך לא עם כל האפשריים ועל כך שמתי סייגים בעבודה. חשוב לציין כי מחקר זה בדק את הפורום, כאשר הפורום הוא במקביל ללמידה ה"מסורתית", ככלי עזר ולא כתחליף.  הנני חושבת כי הצלחתי להראות את יעילותו והשפעתו של הפורום על הסטודנט, הן מבחינת שביעות רצונו והן בציונו הסופי בקורס ולכן כוונותיי הושגו.  מבוא
"שיתוף רעיונות", "לפתור בעיות משותפות", "יצירת אינטראקציה עם אנשים". ציטוטים אלו אינם לקוחים מאתרי היכרויות וזוגיות אלא מתשובותיהם של סטודנטים המתבקשים להצביע על יתרונות השימוש בפורום במסגרת קורסים אקדמיים. הפורום האלקטרוני הוא אתר המשמש את הגולשים לפרסום תגובות ושאלות, ואפשר גם להגדירו כקבוצת דיון באינטרנט. הייתכן כי אותו פורום, שמשמש את הנוער לצורך היכרויות, יכול להוות כלי עזר בלימודים אקדמיים? בשנים האחרונות ניתן לראות כי אוניברסיטאות ומוסדות להשכלה גבוהה משלבים את טכנולוגיית האינטרנט בין תכני ההוראה ובין היתר גם את קבוצות הדיון. עיקרו של שינוי זה קשור במעבר מהלמידה "המסורתית" שבה קיימת למידה פרונטאלית עם מרצה וסטודנטים, ל"למידה מרחוק", שזוהי מערכת הוראה המקשרת בין מורה לתלמיד הנמצאים במרחק זה מזה. במחקר זה נבדקה שאלה האם יש קשר שבין מידת השימוש של הסטודנטים בפורומים במסגרת קורס אקדמי לבין הצלחת הסטודנטים בקורס. את הקשר הזה בדקתי באמצעות שתי שאלות: (1) האם מידת השימוש בפורום הקורס האקדמי משפיעה על שביעות רצונו של הסטודנט מהקורס? ו (2) האם היא משפיעה על ציונו הסופי של הסטודנט בקורס?
במחקרים קודמים צפינו בתגובות חיוביות לניסיון לשלב את האינטרנט בחינוך זאת לעומת תגובות שליליות בנוגע להחלפת החינוך באינטרנט. מחקרם של נחמיאס, רם ושמלא (2002) כבר הראה כי הקמת אתר אינטרנט הכולל מאגרי מידע, פורומים וכד' במסגרת הלימודים האקדמיים זוכה להיענות מרובה מצד הסטודנטים עד "שהביקוש עולה מעל המצופה". גם במחקרו של פרנק (2005) נמצא כי אתר אינטרנט מלווה קורס יכול לשמש "כעזר להעלאת יעילות הלמידה באמצעות למידה פעילה ואינטראקטיבית". לעומת זאת, בנוגע להתקדמות ל"למידה מרחוק", סלומון (2006) טוען כי ניתן להחליף את החינוך בלמידה באמצעות האינטרנט אך "לא כל מה שאפשרי, נפלא ככל שיהיה, הוא בהכרח גם רצוי".
מחקר זה אמור לבדוק אמצעי אחד של הלמידה מרחוק שהוא הפורום, כאשר הפורום ייבדק במקביל ללמידה ה"מסורתית", ככלי עזר ולא כתחליף. בעזרת המחקר נבחן את יעילותו והשפעתו של הפורום על הסטודנט, הן מבחינת שביעות רצונו והן בציונו הסופי בקורס. כך, בהמשך נוכל לדעת אם למוסדות האקדמיים כדאי להשקיע משאבים כה רבים להקמת תשתית רשתית לקיום קבוצות דיון אינטרנטיות ולתפעולן, או שמא זה מיותר.