עבודת גמר בתולדות האמנות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 9595
מספר מקורות 37

תקציר העבודה

תמונת "הסערה"  ("The Tempest") של ג'ורג'ונה היא אחת התמונות המסתוריות ביותר בתולדות האמנות. סבורים כי הציור הוזמן על ידי גבריאלה ונדרמיןGabriele) Vendramin) אחד מהאינטלקטואלים המכובדים בוונציה בימים ההם, משום שהציור נמצא ב- 1530 במצאי של מעונו, אולם אפשרי כי הוא רכש אותו מפטרון אחר. באותה שנה תוארה התמונה בפשטות על ידי מרקנטוניו מיכיאל כ "ציור נוף קטן…עם סערה, עם צוענייה ועם חייל". יש משמעות רבה לעובדה, שמקץ פחות מעשרים וחמש שנה ליצירתה לא ידע מחבר רשימת המצאי מהו נושא התמונה, ומעניין שתיארה כ"ציור נוף".
התמונה היוותה מוקד למספר פרושים רב מאד, ועד היום חלוקות הדעות בנוגע למשמעותה. מי הם הגבר, האישה והתינוק? ברקע, מה משמעותן של ההריסות החשופות מצד שמאל, ומדוע נראית סופה גדולה  במרחקים על הציר המרכזי של הקומפוזיציה ותובעת את תשומת ליבו של הצופה? ומדוע החליט ג'ורג'ונה לשנות דמות של האישה שרשם כיושבת לחוף הנחל, כפי שנחשף בבדיקת הרנטגן ב- 1934, ולצייר במקומה את דמותו של ה"חייל"?
האם השינוי מורה על כך שסיפור העלילה שבתמונה – אם אמנם יש בה תאור או רמז לסיפור עלילה – לא היה אף פעם ברור ומדויק? המחקר המרובה עליה לא תרם אולי להבנה טובה יותר של התמונה, אבל הוא פרס בפנינו תמונה מרתקת של התרבות הונציאנית בתקופה בה צוירה.
שאלת התיזה תהיה אפוא מה ניתן ללמוד על תרבות ונציה בתחילת המאה ה- 16 ועל אמניה ופטרוניה, מתוך ניסיונות הפירוש של תמונת "הסערה". ראשי פרקים מבוא. האמן ג'ורג'ונה דה קסטלפרנקו. פירוש א'- התמונה כ'נושא דתי נסתר: 'גירוש אדם וחווה'. פירוש ב'- הדמויות שבתמונה  כ'צוענים'. פירושג'- התמונה כמשקפת 'נוף וליריות'. פירוש ד'- פירוש פוליטי לתמונה. פירוש ה'- התמונה כמתארת את 'אגדת הזהב'. פירוש ו'- התמונה כ'שכלול אגדת הזהב'. פירוש ז'- התמונה כ'הגר והמלאך'. סיכום ומסקנות. ביבליוגרפיה.
רשימת יצירות.