תיירות בארצות מתפתחות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3719
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

מבוא
המאמר ידבר על התיירות בארצות מתפתחות, מבחינה תיירותית הנסיעות הארוכות בין ארצות מפותחות לארצות המתפתחות ממשיך לצבור תאוצה מדי שנה ויוצר אפשריות חדשות של קשר ישיר בין אוכלוסיות מרקעים שונים , אורח חיים שונה, ורמת הכנסה שונה, שלעיתים יכולה ליצור מפגעים חברתיים, סביבתיים ופוליטיים חמורים.
במאמר זה נבחן את השפעות התיירות ונדון בעד ונגד עידוד פיתוח תיירות בארצות מתפתחות בהיבטים חיוביים והשליליים תוך שילוב בין רקע
תיאורטי לדוגמאות מהעולם.
תחילה יוצג רקע, מושגים והגדרות לארצות מתפתחות, לאחר מכן נשתמש בתיאוריות להמחשת הנושא, ולבסוף נתמקד בהשפעות החיוביות והשליליות שנוצרות מתיירות ונדון בעד ונגד עידוד התיירות בארצות אלו.
לבסוף נסכם את הנושא במספר שורות, יינתנו המלצות בכדי למתן השפעות שליליות והגדלת ההשפעות החיוביות.  המאמר מתבסס על ספרות ביבליוגרפית, מאמרים מקצועיים, אתרי אינטרנט, והחומר הנלמד בכיתה.
רקע על מדינות מתפתחות מדינות מתפתחות אלו: "ארצות בתהליך של שינוי וגידול כלכלי, גידול ביצור, צריכה לנפש, והכנסה נמוכה לנפש. התהליך של גידול כלכלי כולל ניצול טוב יותר של משאבי אנוש טבעיים, מביא לידי שינוי פוליטי סוציאלי, וכלכלי".
http://www.biology-online.org/dictionary/Developing_countries (עודכן ב19/04/07) Pearce (1989:p 8) טוען כי מדינה מתפתחת היא: "מדינה ענייה המאופיינת ברמת חיים נמוכה, רמת תשתיות וטכנולוגיה נמוכה. רמת ההשכלה של רבים מתושביה ורמת השירותים הניתנת להם, נמוכות אף הן. אחוז התושבים העירוניים במדינות המתפתחות נמוך, ומרבית תושביהן מתגוררים בכפרים".
ארצות מתפתחות הן ארצות אשר תהליך הפיתוח בהן הינו ברמה נמוכה ביותר, ולכן ישנו סיכוי רב כי הפיתוח הכלכלי לא יצלח, ולא ישפר את העוני במקום לאומת ארצות מפותחות Harrison), 2001).
על פי דר' ביק, א (200602/) העולם מתחלק ל-3 קטגוריות:
העולם הראשון הינן מדינות מתועשות בעלות כלכלת שיווק הנקראות גם המדינות הקפיטליסטיות או העולם המערבי (לארה"ב, קנדה, מדינות מערב אירופה, אוסטרליה ויפן) בעלות תל"ג של מעל 9000$ לנפש, העולם השני אלו הן מדינות בעלות כלכלה מרכזית הנקראת גם הגוש הקומוניסטי (הונגריה, בולגריה, פולין, צ'כיה וכו').ואילו העולם השלישי הינן מדינות עניות אשר רבות מהן השתחררו לא מכבר מעול המעצמות הקולוניאליות ולא דמוקרטיות.
http://www.yosh.ac.il/rafaeli/sci/7.htm. (הרצאה מ- 26/06/02) נספח 1
בדרך כלל יש למדינות עניות אלו אפיונים משותפים הקשורים למבניהן החברתי ולהכנסה .
בהשוואה למדינות העשירות יש לעמי העולם השלישי רמת תזונה דלה , יותר אנשים מועסקים בחקלאות, תוחלת החיים ממוצעת קצרה, שיעור גבוה של התושבים הינם אנאלפביתים, כלכלת היצוא תלויה במוצרים ראשוניים שמקורם בחקלאות ובמכרות, תל"ג נמוך לנפש וכדומה Pearce, 1989)).
ניתן לסווג מדינות(מתפתחות, מפותחות) לפי מדד- HDI, אשר מודד את התפתחות המדינה:
ישנם שלושה אמות מידה בפיתוח אנושי: ראה נספח 2

1 .      תוחלת חיים נמוכה המתבססת על חוסר בהסברה, חסרים רפואיים, רמות תזונה לקויות וכדומה.
2.      רמת השכלה נמוכה וחוסר מודעות לחשיבות תכנון גודל המשפחה, אחוזי אנאלפביתים גבוהים.
3.      תל"ג נמוך לנפש לדוגמא: ב-Burkina Faso התל"ג לנפש הוא 249$ 
2 003)       ,(Mowforth, M., Munt, I.
מאפייני מדינה מתפתחת
1 . עצמאות פוליטית לעומת קולוניאליות על פי דר' ביק, א (200602/) רוב המדינות המתפתחות חוו משטר ועבר קולוניאלי והיו מושבות אירופאיות כגון: בריטניה, צרפת, בלגיה, ספרד, פורטוגל ואחרות, ניתן לראות את ההבדלים השונים בין האזורים השונים. ובנוסף הושפעו המדינות מעברם הקולוניאלי שהשאיר בהן צלקות עד ימינו. הגבולות הגיאוגרפיים של מדינות אפריקה למשל, נקבעו בתקופה הקולוניאלית בצורה לא טבעית תוך חלוקת מדינות ושבטים, או שכללו במדינה אחת שבטים שונים.
המטרה הייתה קידום ופיתוח כלכלי וחברתי על ידי תוכניות פיתוח בעוד שישנו צורך בסיוע מגורמים חיצוניים. תוכניות הפיתוח נתפסו כסמל לעצמאות פוליטית וכלכלית על ידי כך שלא תהיה תלות במדינות קולוניאליות וניאו קולוניאליות Harrison), 2001).
תיאוריות למדינות מתפתחות
1 . תיאוריות המודרניזציה: על פי דר' ביק, א (10/07/02) מודרניזציה היא תיאוריה שפותחה ע"י אנשי מדע המדינה כאמצעי להבנת השינוי שהם ציפו שיתרחש במדינות המתפתחות. הם רצו לבחון את התהליכים, ולהבין כיצד תצא מדינה ממצב של נחשלות, ותהפוך להיות מדינה משגשגת ומערבית. מודרניזציה היא תהליך שבו עוברת החברה ממצב של חברה מסורתית לחברה מתועשת ומודרנית. התיאוריה פעלה בתקופה שמייד לאחר מלחמת העולם השנייה. המערב היה רווי באופטימיות, וכולם היו שותפים לחוויה שהדמוקרטיה ניצחה את הפשיזם והיא תהיה התיאוריה השלטת. המעבר מתבטא בצמיחה כלכלית, צדק חברתי, דמוקרטיה, סדר ויציבות, אוטונומיה. http://www.yosh.ac.il/rafaeli/sci/7_4.htm
2 . תיאורית התלות- ( 2005,Cooper, F., Et.al) בארצות מתפתחות באה לידי ביטוי ביכולת המדינה להשיג פיתוח כלכלי, על ידי התלות במגוון מדינות מפותחות, אם ישנה תלות גבוהה הפיתוח הכלכלי נמוך, והפוך. ישנו ניצול רב של מדינה מפותחת על ידי כך שאינה יכולה להתקיים ללא המשאבים של המדינה המפותחת, ניצול כוח עבודה ושמירת עושרן והצלחתן הכלכלית של המדינות המפותחות, ישנה שליטה מקסימלית של מדינות מפותחות במתפתחות בגורמים הכלכליים ומסחריים. ראה נספח 3. לפי מאמר של  09/2004)) Katerina, A., Hans, P.L ישנה דוגמא לתלות: רפובליקת הבננות אשר פיתחה תלות בכלכלה האמריקאית, בנוסף איים קטנים באירופה אשר תלותיים באיחוד האירופאי, לבסוף האחריות לפיתוח ארצות אלו תלויה ומושפעת ממעצמות אלו.
בנוסף המאמר הזה ניסה לחבר שני אספקטים של תיירות גלובלית:
א. התלות הגדלה של פיתוח ארצות מתפתחות ארוך יותר מפיתוח ארצות מפותחות.
ב. הצורך להגדיל את המשאבים בארצות המתפתחות ולגרום להכנסות זרות על מנת שתהיה פחות תלות בארצות מפותחות בכל הקשור לכלכלה.
כשמדברים על תלות, המתבטאת בכל נושא כגון: כלכלה, תשתיות וכדומה. על פי ארגון הסחר העולמי (WTO) מדינות מתפתחות רבות טענו שמכיוון שהיו נתונות זמן רב לשלטון קולוניאלי, התעכבה התפתחותן הכלכלית והן יצרו תלות במדינות המפותחות. לטענתן, אם לא יוכלו להגן על מגזרים כלכליים מסוימים מפני תחרות חיצונית, תונצח התלות שלהן במדינות המפותחות ששלטו עליהן בעבר. לטענות אלה הצטרפו הטוענים כי תהליך הגלובליזציה – שזרימה חופשית של סחורות, הון, שירותים ובני אדם היא מאפיין מרכזי שלו – הוא בעצם תהליך של אימפריאליזם כלכלי שמדינות המערב מנהיגות. הבעיה נובעת מכך שמדינות המערב מציבות דרישות נוקשות לאישור שיווק מוצרים, כגון ייצורם באופן שממזער את הנזק לסביבה או שימוש במקורות דלק חלופיים; דרישות אלו מקשות מאוד על מדינות מתפתחות את שיווק תוצרתן למדינות מפותחות.
http://www.wto.org/english/tratop_e/serv_e/gatsqa_e.htm סיכום במאמר זה דנו על בעד ונגד תיירות בארצות מתפתחות, הצגנו את ההשפעות החיוביות והשליליות שנגרמות מהתיירות.
ניתן לומר שעל מנת שתיירות תהיה ענף רווחי וטוב לאוכלוסייה המקומית חשוב לתכנן ולהתחשב במגוון נתונים, תכנון נכון ויעיל יתרום רבות לפתוחה של המדינה ולכלכלתה, לדוגמה:
האוכלוסייה המקומית שתהיה שבעת רצון, כושר נשיאה של היעד עד כדי מיגור עומסים על תשתיות, התייר אשר ימולו צרכיו בכל אשר הם, פיתוח נכון ללא פגיעה במשאבים טבעיים ומלאכותיים.
כל חריגה מהמלצות אלו יגרום לנזקים בלתי הפיכים.
ענף התיירות מפתח כלכלה בצורה מדהימה בתנאי כי תפותח בצורה נכונה ויעילה ללא פגיעה באוכלוסייה המקומית, בסביבה וכדומה, ניתן לומר על מאלי אשר פיתחה תיירות בצורה מצויינת.
בדקנו את ההשפעות השליליות ובחנו את השפעתם הקריטית על מדינות אלו.
ולבסוף, המלצנו כיצד לשפר ולמזער את ההשפעות השליליות כדי להשיג תיירות חיובית בת קיימא.
  ביבליוגרפיה ספרים Cooper, C., Fletcher, J., Gilbert, D., Wanhill, S.,(1998) Tourism: Principles and practice. Longan.
Cooper, C., Fletcher, J., Fyall, A., Gilbert, D., Wanhill, S.(2005). Tourism principals and practice third edition , Harlow, England: Pearson Hall, G.M. (1994) Tourism and Politics: Policy, Power and Place, John Wiley Harrison, D. (1995) Tourism in the Less Developed Countries, Belhaven Press Addison-WesleyHolloway, C.  J., (1998) The business of tourism.
Mathieson, and Hall, (1992)Tourism- Economic, Physical and Social Impacts, Longman.
Mowforth, M., Munt, I (2003) Tourism and sustainability, New tourism in the third world. Routledge, London Oppermann, M., Chon, K, S (1997) Tourism in developing countries. ThompsonBusiness International.London.
Page, S, J., Brunt, P., Busdy, G., Conell, J (2001) Tourism: A modern Synthesis, Thomson learning.
Pearce, D, G (1989) Tourist Development. Second Edition. Longman Group UK Limited.
William, F., Theobald. (1998) Global Tourism.
Butterworth-Heinemann.Oxford חוטר,ר.
(1998). תיירות 2000 , משלב מפעלי תרבות וחינוך בע"מ.
מאמרים Ashley, C., Boyd, C., Goodwin, H (03/2000) PRO-POOR TOURISM: PUTTING POVERTY AT THE HEART OF THE TOURISM AGENDA. Number 51
http://www.odi.org.uk/nrp/51.html (2/5/07) Barbara, O., (17/11/03) Consuming ‘Good Governance’ in Thailand.
The European Journal of Development Research, Vol.15, No.2, December 2003, pp.16–43
PUBLISHED BY FRANK CASS, LONDON Gerosa, V (23-24/06/2003) Pro-Poor Growth Strategies in Africa.
Expert Group Meeting Munyonyo Speke ResortKampala, Uganda Katerina, A., Hans, P.L (04/2004) The Impact of Preference Erosion on Middle- Income Developing Countries. IMF working paper . Kennedy K.(07/2003) Mbekeani is Senior Research Fellow, Botswana Institute for Development Policy Analysis http://www1.worldbank.org/devoutreach/july03/article.asp?id=208
(30/04/07)