סמינריון בנושא הזכות לפרטיות במקום העבודה (ציון 95)

תקציר העבודה

מבוא
הצגת נושא העבודה: הזכות לפרטיות במקום העבודה – היבטים מוסריים.
הזכות לפרטיות נכללה בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו כאחת הזכויות שעוגנו בו כזכות חוקתית. סעיף 7 לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו קובע כי "כל אדם זכאי לפרטיות ולצנעת חייו". הזכות הבסיסית של האדם לחירות מעניקה דגש רב ועיקרי על הזכות לפרטיות. לעומת זכות זאת, עומדת זכות הקניין אשר מעוגנת בסעיף
3 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, הקובע כי "אין פוגעים בקניינו של אדם". המתח והצורך באיזון בין השתי הזכויות: זכות הקניין של המעביד למול הזכות לפרטיות וחופש הביטוי של העובד, גוברים בתחום דיני העבודה.
המהפכה התעשייתית והשינויים הטכנולוגיים יצרו מצב, לפיו האדם הממוצע שוהה שעות רבות במקום עבודתו, לעתים אף יותר מאשר בביתו הפרטי, האדם מזוהה עם עיסוקו. על כן הגבולות שבין חייו הפרטיים של האדם לבין "שעות העבודה" מיטשטשים. המחשבים, האינטרנט והדוא"ל במקום העבודה לא תמיד משרתים את העובד רק למטרות עבודה גרידא, ולא פעם נעשה בו שימוש גם לצרכים פרטיים.
מצד אחד אם לוקחים בחשבון שהמעביד מספק את המחשבים האישיים וחשבונות הדואר האלקטרוני לעובדים, משלם את חשבונות החשמל והחיבור לאינטרנט, בנוסף, קונה רישיונות תוכנה, משלם על תחזוקת רשת וכו', יש לו בוודאי הזכות לדרוש שאמצעים אלו ישמשו את העסק בצורה המיטבית. בנוסף, המעביד מעוניין בשמירה על סודות מסחריים והימנעות מהטלת אחריות שילוחית בגין פעולותיו של העובד (אחריות המעביד על מעשיו הבלתי חוקיים של העובד). מצד שני אם נקבל את ההשקפה כי חיינו מתנהלים סביב העבודה וקשה למצוא את ההפרדה המדויקת בין פנאי לעבודה, יש להתחשב ביתר מידה בצורך להגן על פרטיות העובד. כך למשל, יש לקחת בחשבון את ההשפעות השליליות של מעקב אחר עובדים ופגיעה בחופש הביטוי אשר חיונית להגשמתו העצמית של האדם ואחת מיסודותיה של הדמוקרטיה.
השאלה המחקרית:  סמינריון זה יבדוק, האם יש מקום להגן על פרטיות העובד וחופש הביטוי שלו במקום העבודה, אל מול זכות הקניין של המעביד. אם אכן ישנה זכות כזאת, מהו האיזון הראוי בין הזכויות.
תוכן העניינים:
מבוא
…  3
תיאור צורות המעקב והאמצעים לפגיעה בזכות הפרטיות ..  4
ההיבט המוסרי מצד העובד -.. 11
דיון מוסרי:
         א.         סקירה משפטית .. 16
         ב.         ריסון חיצוני -.. 23
          ג.         מגבלות הריסון החיצוני – 23
         ד.         מיתוסים מעולם העסקים —
5 דיון ומסקנות … 27
ביבליוגרפיה – 29
העבודה בפונט 14