יתוח של שני סיפורי "ילדים" מאת הסופרת נאוה סמל, בנסיון לבדוק את שאלה הסופרים הכותבים לילדים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 3083
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

תקציר – גרשונה שונה ואשה על הנייר, הסופרת נאוה סמל כיצד סופרים כותבים לילדים?  האם הם פונים לילדים באופן שונה מפנייתם למבוגרים?  ניתוח של שני סיפורים של הסופרת נאוה סמל ינסה לענות על שאלה זו.  נא לקרוא את השם "גרשונה שונה" עם דגש על ה- שׁוֹ…  מיהם הילדים בסיפורים ומיהם הנמענים???
"סופרים כותבים לילדים" – נשאלת השאלה האם אופן כתיבתו של סופר למבוגרים שונה מאופן כתיבתו כאשר הוא פונה לכתוב לילדים; האם ישנה כתבה שונה לילדים וכיצד מתבטא שוני זה.  יש הטוענים כי על השפה להיות זהה כמעט באופן מוחלט לשני סוגי הנמענים (הקוראים), ואילו אחרים גורסים שיש לפנות אל הילד באופן אחר, מותאם אליו.  כמו כן, ישנו דיון רב-פנים באשר לתפקיד הסיפור – האם עליו להקנות הרגלי קריאה לילד? האם עליו להעביר מסרים חינוכיים? ושמא זהו כלי בידורי גרידא ואין לצפות ממנו ליותר מכך?  מה עושה את הסיפור לסיפור ילדים דווקא?  ומה משרת את הסופרת לשם יצירת הקשר עם הילדים? האם עדיף שימוש באוצר מילים עשיר, בשפה "גבוהה" ברמה כזו או השימוש בשפת יום-יום,ומי מכתיב בסופו של דבר את כל אלו – האם הסופר עומד בפני עצמו בכתיבתו או שמא זוהי ההוצאה לאור אשר קובעת את סגנונו הנדרש של הספר?  אדם קרוב אצל עצמו, אומר השיר.  והסופר – למה הוא קרוב?
האם הוא מתקרב אל ילדותו בכתיבתו? בספר בעריכתה של פרופ' רות קרטון בלום "מאין נחלתי את שירי", נמצא כי חלק מהיוצרים נמנע (כמעט) מלדבר באופן ישיר על חומרי הביוגרפיה האישית. חלקם טענו לסוג של ניתוק בין הביוגרפיה-