העבודה דנה במידת האחריות הפלילית של אדם, בהתאם למצבו הנפשי, בזמן ביצוע המעשה הפלילי

תקציר העבודה

עבודה זו תעסוק במידת האחריות הפלילית של אדם, בהתאם למצבו הנפשי, בזמן ביצוע המעשה הפלילי.
ראשית, תובא לידי דיון תופעת החולי הנפשי על היבטיה השונים, מידת חומרתה והשפעותיה על הפרט. אלו יובאו לידי ביטוי בהצגת מחלות נפש שונות, ניתוח רמת תוקפנותם של החולים ובהצגת מחקרים המצביעים על כך כי קיים הבדל בנטייתם של נשים לאלימות לעומת גברים, החולים באותה מחלת נפש. שנית תוצג האחריות הפלילית על מרכיביה, הן מהבחינה המשפטית והן מהבחינה הפסיכיאטרית, ואלו יציגו את הקריטריונים השונים לקביעת כשירותו של אדם לעמוד לדין. אולם לא די בקריטריונים אלו לשם הקלה בעונשו, היות ועליו לקבל את הטיפול המוצע לו.
בנוסף תעסוק העבודה בשיטות טיפול שונות, תוך הצגת הסוגייה האם אדם החולה במחלת נפש מסוגל לבחור מבין הטיפולים השונים את הטיפול המתאים לו, או לחילופין האם על הפסיכיאטר להחליט בשבילו. בנוסף תובא העמדה המשפטית לעניין זה.
השאלה עליה תנסה העבודה לענות היא: "האם אדם החולה בנפשו כשיר לעמוד לדין"?
שאלה זו תיענה באמצעות סקירת ספרות בנושא, אשר תציג את מחלות הנפש השונות, השפעותיהן והתמודדות הגורמים הרלוונטיים עם סוגיית האחריות הפלילית.
הסיבות לבחירת נושא זה נובעות מהתעיינותינו בהיבטים הקליניים של המחלה ובהתמודדות עמה. בנוסף, עניין אותנו לחקור את דרך התמודדות המערכת המשפטית עם מקרים החורגים מן הנורמה, וכיצד נעשה שיתוף הפעולה עם המערך הפסיכיאטרי.
תוכן עניינים
מבוא
חלק תיאורטי
1 . חולי נפשי
2 . אחריות פלילית
2 .1.
האחריות הפלילית לפי דרגת החומרה של ההפרעה הנפשית
3 . היבטים טיפוליים
4 . סיכום 5. ביבליוגרפיה העבודה בפונט 14, רווח כפול