שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים במערכות החינוך הכוללות – מדיניות והלכה למעשה

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6958
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים במערכות החינוך הכוללות – מדיניות והלכה למעשה
2 008
1 8 מקורות מבוא
"ועדות השילוב, ההשמה והערר אשר נקבעו מתוקף חוק החינוך המיוחד הן צומת משמעותי בתהליך מתמשך של תמיכה וטיפול בתלמיד בעל הצרכים המיוחדים בדרכו החינוכית." (חוזר מנכ"ל תשס"ו 8 ב') עבודתי מבוססת על אמירה זו הפותחת חלון הזדמנויות לילדים בעלי צרכים מיוחדים.
שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות הלימוד הרגילות מאפשר לכל תלמיד ללמוד בסביבה רגילה, מעניק שוויון הזדמנויות לילד החריג ומקנה למערכת החינוך ניסיון להתמודד עם תלמידים המצויים בסיכון לנשירה. (היימן, ואולניק-שמש, 2004).
חטיבת הביניים  שאותה  בחרתי לחקור נמצאת במרכז הארץ, נוסדה בשנות ה- 90 בשכונה במצב סוציואוקונומי בינוני-גבוה. ביה"ס מונה 980 תלמידים,27 כיתות ז'-ט' המכילות 36-40 תלמידים.
בכל כיתה משולבים 3-5 ילדים בעלי צרכים מיוחדים כמו: ADHD, הפרעות רגשיות, לקויות למידה… המקבלים עזרה ממורת שילוב מספר שעות בשבוע.
הצהרת הכוונות של ביה"ס: השילוב הוא נושא חשוב וניתן ליישום תוך התמודדות עם קשיים רבים העולים בעקבותיו. כל תלמיד הוא בעל צרכים מיוחדים משלו, לרוב התלמידים מתאימה מסגרת רגילה. על המורה להיות מקצועית ולדעת למצוא את הדרך להתאים תוכנית אישית לילד עם הצרכים המיוחדים, ולממש את הפוטנציאל שלו.
לדברי מנהלת ביה"ס, כל ילד שונה מהאחר ולכן צריך להקדיש לו זמן ומחשבה, כדי להתאים לו תוכנית מיוחדת שתקדם אותו לפי צרכיו.
העבודה תבחן את מידת ההתאמה של מדיניות השילוב כפי שתוצג בסקירת הספרות, בין הצהרת הכוונות בביה"ס ובין היישום בקרב אוכלוסיית התלמידים המשולבים.
פרקי העבודה מפורטים להלן:
פרק א יכלול סקירת ספרות בנושא השילוב.
פרק ב יעסוק בהצגת הממצאים לגבי יישום הדו"ח לגבי התלמידים המשולבים.
פרק ג יערוך סיכום, דיון במסקנות והמלצות..