סמינריון בנושא: אלימות בקרב בנות זוג לסביות

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 8878
מספר מקורות 38

תקציר העבודה

תמצית מטרתי במחקר זה היא לבחון את הדינאמיקה והמאפיינים של ההתנהגות האלימה בקרב זוגות לסביות, וכן את משקלו של התפקיד המגדרי בקשר בהתהוות תוקפן / קורבן. תיאוריות רלוונטיות בנושא מציעות שני דפוסי התנהגות של התוקפים, במערכת יחסים הטרוסקסואלית ולסבית. האחת, תיאוריית הלמידה החברתית הבוחנת כיצד התנהגויות נרכשות דרך צפייה באחרים, לפיה התוקף למד את ההתנהגות האלימה ואימץ אותה, והשנייה היא התיאוריה הפמיניסטית הגורסת כי מקור האלימות נגד נשים הוא ברצונו של הגבר לשלוט באישה. התיאוריה מתקשה להסביר אלימות בקרב זוגות לסביות, ולכן הוצע שתכלול בתוכה אלמנטים נוספים, כמו גיל, מעמד חברתי ומצב פסיכו –  אישיותי.
דפוסים אלה נבחנו באמצעות ראיון עומק, שנבנה על פי עולם התוכן שהתגלה במהלך ההתקשרות הראשונה עם חמש נשים לסביות מוכות, שענו עליו. ממצאי המחקר מראים כי דינאמיקה של אלימות, הקיימת במערכת יחסים הטרוסקסואלית, נשמרת גם במערכת יחסים לסבית, ללא כל שינוי משמעותי.
מבוא
בעבודתי בחרתי לעסוק בתופעת האלימות השוררת בקרב בנות זוג חד מיניות. באופן מפתיע, מצאתי כי התופעה, שאינה ידועה לרוב, קיימת עוד מקדמת דנא. בכדי לבחון את הנושא, היה עליי ראשית ללמוד על מוסד המשפחה, ולבחון האם גורמים שבילדות, הנתונים להשפעת המשפחה, הביאו ו/או הגבירו את מוכנות הקרקע להיווצרות התופעה.
הספרות בתחום מתארת כי תופעת האלימות בקרב זוגות חד מיניים, הנה דומה באספקטים רבים לתופעת האלימות ה"קונבנציונאלית" (אם נוכל לקרוא לה כך; בקרב זוגות הטרוסקסואלים), אך עם זאת, אינה מקבלת את אותו מענה, הן מהבחינה החברתית, והן מן הגורמים המגדירים האמורים להוות תמיכה לנשים מוכות. בהיעדר כתובת מתאימה, עניין זה תורם מכללא להפיכת ההתנהגות האלימה, ללגיטימית. בעבודתי אנסה להציג את הדינאמיקה האלימה הקיימת בין בנות זוג לסביות, תוך הצגת זיקה לתסמונת האישה המוכה, ולתיאוריית מעגל האלימות, המוכרות בספרות המקצועית, כמתייחסות לאוכלוסיית מחקר הטרוסקסואלית. בנוסף, אנסה לאמוד את סוגי התוקפים השונים, על פי מאפייניהם האישיותיים, כמו גם את השוני בינם לבין התוקפות במערכת יחסים חד מינית. בניסיוני להבין את תופעת האלימות בכלל, ובאוכלוסיית המחקר בפרט, סקרתי גישות תיאורטיות שונות, אשר מטרתן לנסות ולהסביר את תופעת האלימות בקרב זוגות חד מיניים. בין הגישות השונות, הוצגה התיאוריה הפמיניסטית, המסבירה את תופעת האלימות בקרב בני זוג הטרוסקסואלים, אולם נתקלת בקושי בניסיונה להגדיר את תופעת האלימות במערכת יחסים, בה התוקפת והקורבן הן נשים.
נושא זה עורר בי עניין ורצון לנסות ולחקור תחום שטרם נחשף או קיבל מענה מחקרי ראוי.  בניסיוני לגבש נושא מחקר, ביקשתי ללמוד את תופעת האלימות במשפחה, ובהמשך להתמקד בחתך ספציפי והרבה פחות מוכר, העוסק באלימות בקרב בנות זוג חד מיניות. מטרת המחקר היא בחינה והבנה של הדינאמיקה והמאפיינים של ההתנהגות האלימה בקרב זוגות לסביות, וכן ניסיון לבחון את משקלו של התפקיד המגדרי בקשר בהתהוות תוקפן / קורבן.
כמו כן, השאלה עליה אנסה לענות בעבודה היא: "האם דינאמיקה אלימה בין בנות זוג לסביות תואמת את המוכר לנו במערכות יחסים הטרוסקסואליות"?
שאלה זו תיענה על ידי ממצאי המחקר האיכותני שביצעתי, במסגרתו ראיינתי 5 נשים לסביות מוכות, וכן על ידי  סקירת ספרות רבת היקף בנושא, הכוללת, בין היתר, מאמרים, ספרים ופסקי דין, אשר יעמדו על הקשר הקיים בין תופעת האלימות בין זוגות הטרוסקסואלים לבין זוגות חד מיניים.
תוכן עניינים
תמצית            –.      ע"מ 2
מבוא       ע"מ 3
רקע תיאורטי .     ע"מ 4
1 . מוסד המשפחה —      ע"מ 4
2 . אלימות במשפחה -.      ע"מ 5

3 . אלימות בקרב זוגות חד מיניים ..      ע"מ 7
      3.1 היקף התופעה …      ע"מ 7
3 .2 הדינאמיקה באלימות חד מינית -..       ע"מ 8
3 .3 דפוסי התעללות .       ע"מ 10
4 . התמודדות החברה עם אלימות בקרב זוגות חד מיניים      ע"מ 11
5. סיווג התוקף ההטרוסקסואלי על פי מאפיינים אישיותיים —      ע"מ 12

6 . גישות תיאורטיות –       ע"מ 13
סיכום –..      ע"מ 15
שיטה –…      ע"מ 16
ממצאים —     ע"מ 19
דיון ..      ע"מ 22
ביבליוגרפיה …     ע"מ 24
נספחים —     ע"מ 27