תורת האורגאנים (אחריות פלילית של תאגיד)

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 10953
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא                                                5 – 3
מיהו האורגן …                                                8 – 6
הטלת אחריות פלילית על תאגיד –                                              
1 2 – 9
אחריות האורגן ונושא משרה בכיר בתאגיד –                                             
1 7 – 13
השוואה בין אחריות האורגנים לבין אחריות שילוחית-                                             
1 9 – 18
סוגי ענישת התאגיד ומידת הרתעתם                                               
5   – 20 ביבליוגרפיה …                                                  26
מבוא
החברה הינה אישיות משפטית הנפרדת ממרכיביה. עם רישומה של החברה אצל רשם החברות, הם גוף חדש הנושא בחובות וזכויות משל עצמו, בנפרד מהזכויות והחובות של האנשים שהקימוהו. החברה יכולה לתבוע ולהיתבע בשם עצמה בלי צורך לצרף את היחידים המרכיבים אותה. החברה יכולה להחזיק ולהיות בעלים של רכוש ולעשות בו דיספוזיציה. יחד עם זאת, מעצם היות החברה אישיות שאינה "טבעית", היא חייבת לפעול באמצעות גורמים אחרים. החברה אינה מסוגלת, מעצם טיבה וטבעה, לבצע את תפקידיה אלא באמצעות אנשים בשר ודם. לחברה בתור שכזו אין כושר פעולה או חשיבה וכמוה כחומר ביד היוצר. הגורמים שבאמצעותם פועלת החברה נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: גורמים שהם אורגנים של החברה וגורמים שאינם אורגנים שלה.
הקושי שהמשפט נתקל בו בעבר לגבי קביעת האחריות הפלילית של התאגיד הינו כי התאגיד, כאישיות משפטית שאינה טבעית, אינו מסוגל לגבש מחשבה פלילית, שכן הוא נעדר כוח חשיבה ואין הוא מסוגל לגבש יסוד התנהגותי אקטיבי, בהיותו נעדר יכולת פעולה.
סוציולוגים, קרימינולוגים ומשפטנים מנהלים זה שנים ויכוח ודיון בשאלה התיאורטית והמעשית האם ניתן להתייחס אל התאגיד כאל עבריין. בין היתר מתנהל דיון בשאלות יסוד. כגון: האם תאגיד הוא כמו אדם, האם הוא יכול לפעול, האם יש לו כוונה, האם יש לתאגיד אחריות מוסרית ומשפטית, האם התאגיד באמת סובל מענישה, האם ניתן להרתיע תאגידים וכו'.
האחריות הפלילית של תאגיד הינה אחת הסוגיות הקשות במשפט הפלילי. מדובר גם באחת הסוגיות שמעניינות במיוחד את המחקר המשווה. עמדה זו מוצאת את ביטויה בכך כי בעוד ששיטות משפט המבוססות על המשפט הקונטיננטלי המסורתי והמדגישות במיוחד את עקרון האשמה ותורת הגמול של קאנט והגל –  כגון: הגרמנית, השווייצרית, האוסטרית, הלוקסמבורגית, האיטלקית, הספרדית, הפורטוגזית והסלובנית – אשר אינן מכירות באחריות פלילית של תאגיד, שיטות משפט המבוססות על המשפט המקובל והמדגישות את תורת התועלתנות של בנתהם – כגון: האנגלית, האמריקאית, הקנדית, האוסטרלית, הניוזילנדית והישראלית – מכירות זה זמן רב באחריות הפלילית של תאגיד. על קושי זה התגבר המשפט על ידי פיתוח "תורת האורגנים", תורה אשר נועדה להתגבר על היעדרו של מימד אנושי לחברה, ובכך לאפשר לחברה לקיים את דרישות החוק באשר לקיום תכונות אישיות לצורך הטלת האחריות אזרחית, פלילית או אחרת.