סמינריון תיאורטי בנושא הקשר בין טראומה מינית בילדות לבין שימוש בדיסאוסיאציה בבגרות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 12139
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

העבודה  הקשר בין חשיפה לטראומת ילדות מסוג התעללות מינית לבין שימוש בדיסוציאציה בבגרות, כוללת סקר ספרות נרחב, ואינה מצביעה על קשר ברור בין השניים. ההיקף הוא כ-33 עמודים והעבודה זכתה לציון 100.
תקציר                                                                                                                          3
1 . מבוא                                                                                                                         4
1 .1. תחום המחקר של טראומה- סקירה                                                                           4
1 .1.1. הגדרת טראומה ותחומים נחקרים בנושא                                                   4
1 .1.2. הסברים תיאורטיים לטראומה                                                                  5
1 .1.3. התעללות מינית                                                                                        6
1 .2. נזקים הנובעים מטראומה                                                                                        7         
1 .2.1 סימפטומים מרכזיים הנובעים מטראומה                                                    7
1 .2.2. נזקים התנהגותיים                                                                                   8
1 .2.3. נזקים פיזיולוגיים- סומטיים                                                                      9
1 .2.4. נזקים רגשיים                                                                                          9
1 .2.4.1. ערך עצמי                                                                                  10
1 .2.4.2. פגיעה בגבולות                                                                           10
1 .2.4.3. עיוותי מציאות                                                                           11
1 .2.4.4. תחושות סובייקטיביות של מצוקה                                               11
1 .2.5. נזקים קוגניטיביים                                                                                   12
1 .2.5.1. תפקוד אינטלקטואלי                                                                  12
1 .2.5.2. תפיסה אינטגרטיבית                                                                  13
1 .2.5.3. חשיבה פסיכוטית                                                                       13
1 .2.5.4. קשב ותפיסה ויזואלית                                                                13
1 .2.5.5. הטמעה והתאמה                                                                        14
1 .2.5.6. תפיסת מציאות                                                                          14
1 .2.5.7. רגרסיה קוגניטיבית                                                                    16
1 .2.5.8. זיכרון                                                                                       17
1 .2.6. דיסוציאציה כפגיעה הנובעת מטראומת ילדות                                             19
1 .2.6.1. הגדרת הדיסוציאציה וביטוייה                                                    19
1 .2.6.2. פונקציות של שימוש בדיסוציאציה                                              20
2 . סיכום המבוא, שאלת המחקר והרציונל המחקרי                                                           22
3 . סקר ספרות                                                                                                               23
3 .1. דיסוציאציה כאמצעי התמודדות עם חשיפה להתעללות מינית בילדות                          23
3 .1.1. תמיכה באופן הגבה דיסוציאטיבי להתעללות מינית בילדות                          23
3 .1.2. דיסוציאציה כהתמודדות לא אדפטיבית עם חשיפה להתעללות מינית בילדות 24
3 .2. התמודדויות נוספות עם חשיפה להתעללות מינית בילדות: שימוש במנגנוני הגנה ובהטמעה על סוגיה                                                                         27        
3 .3. סתירות מחקריות לשימוש בדיסוציאציה                                                                   28        
4 . דיון                                                                                                                           30 ביבליוגרפיה                                                                                                                  32         תקציר במחקרנו ניסינו לבסס את הקשר שבין חוויה טראומטית מסוג של התעללות מינית בילדות לבין שימוש במגננות דיסוציאטיביות בבגרות. במחקרנו התבססנו על שתי הנחות השאובות מן הספרות המחקרית בתחום, לפיהן ההתעללות בילדות תיצור נזקים חמורים וארוכי טווח בהתפתחות הקוגניטיבית, ההתנהגותית, הנוירולוגית ובעיקר הרגשית אצל הקורבנות. הנחתנו השנייה היא כי נזקים אלו יוצרים שינוי בתפקוד המערכת הקוגניטיבית ומביאים לכדי שימוש תדיר יותר בתהליכי דיסוציאציה, דבר המקל את ההתמודדות עם החוויה הטראומטית בקרב הקורבנות. על בסיס הנחות אלו, ניסחנו את שאלת המחקר שהינה: כיצד משפיעה חשיפה לטראומת ילדות מסוג התעללות מינית על מידת השימוש בדיסוציאציה בבגרות? על כן, שערנו כי חשיפה להתעללות מינית בילדות תגביר את מידת השימוש בדיסוסיאציה, על כל סוגיה, בבגרות. סקר הספרות העלה ממצאים המראים שימוש רב בדיסוציאציה על אף היותה התמודדות שאינה אדפטיבית ואף מזיקה להמשך ההתפתחות. עם זאת, השערתנו אוששה רק בחלקה כיוון שממצאים אחרים הראו שימוש באמצעי התמודדות השונים מדיסוציאציה, כגון השלכה והגדרת המאורע מחדש, וממצאים קיצוניים יותר הטילו ספק בשיטות המחקר הבודקות את הדיסוציאציה והצביעו על קשיי היזכרות בכל סוגי הזיכרונות מהילדות או היזכרות בהתעללות כתוצאה מסוגסטיה. השלכות המחקר פונות בעיקר לכיוון הטיפולי ולדרך שבה ניתן לשקם קורבנות התעללות מינית באופן היעיל ביותר.