ארגון החזבאללה בלבנון בעשור הראשון 1982-1993

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 8012
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

מבוא
  ארגון החזבאללה (=מפלגת האל) הפך עם השנים מתנועה מחתרתית דתית ורדיקלית, המושתתת על חוקי האסלאם, לתנועה פוליטית אשר סוחפת אחריה רבים, ומכאן התפתחותה הענפה בתחומים החברתיים והמדיניים בלבנון. עבודתנו תציג סקירה מקיפה על השנים שלפני הקמת ארגון החזבאללה ובמהלך העשור הראשון לקיומו.
בשנת 1989, במסגרת "הסכם טאא'ף", כפתה סוריה על ממשלת לבנון את השארת ארגון החזבאללה כארגון המיליציוני היחיד בלבנון בעוד שהמיליציות העדתיות האחרות פורקו מנשקן. מעמדו המיוחד של חזבאללה וחולשת הממשל הלבנוני אפשרו לארגון, מאז ועד היום, לנצל כוחו להשתלטות צבאית ואזרחית על אזור דרום לבנון תוך דחיקת רגלי הממשל הלבנוני. וכך הפך אזור דרום לבנון למעין "מדינה בתוך מדינה". החזבאללה הפך לפוסק האחרון באזור זה בעוד שליטת ממשלת לבנון בו רופפת ומתבטאת בעיקר בפיתוח פרוייקטים כלכליים.
תנועת החזבאללה החלה את דרכה כקבוצה מצומצמת של אנשי דת לבנוניים צעירים, שהתחנכו במכללות הדתיות בנג'ף שבעיראק ועסקו במשנה השיעית הרדיקלית.
היחס המשפיל ומדיניות הקיפוח הביאה לשינוי במצב החברתי והכלכלי. מלחמת לבנון הרחיבה את הסדקים ונכנסו אל החלל שנפער כוחות זרים ובראשם איראן, הצטרפו אליהם אנשי זרוע שעזבו את התנועה השיעית החילונית אמ"ל.
במהלך שנות השמונים הפכה חזבאללה לתנועה המובילה בעדה השיעית.
בעבודה זו נבחן את השינויים שחלו בתנועה מבחינת מייסדיה וראשי הארגון, האידיאולוגיה של התנועה, נבחן את תפקידיהן של איראן וסוריה במערך הכוחות ואת דרכי הפעולה של הארגון בתחום המדיני, החברתי, הפוליטי ובתחום הגרילה והטרור.
סיכום ומסקנות בסיס ההזדהות, התמיכה העממית וההתגייסות לפעילות בשורותיה של תנועת חזבאללה בלבנון נשען על שני יסודות עיקריים- הנאמנות לערכי האסלאם השיעי והמאבק לשחרור אדמות לבנון מידי ישראל. ניתן לראות כי הכוח המניע את החברים בארגון הוא האמונה הדתית והחתירה לחירות עמם. במהלך השנים מאז הקמתה הייתה חזבאללה לגורם בעל השפעה בנוף הפוליטי בלבנון. הפנייה הייתה למכנה משותף רחב והאוהדים הגיעו גם מחוץ לעדה השיעית. השאיפה שהנחתה את הקמת התנועה הייתה שינוי המשטר בלבנון והפיכת המדינה לרפובליקה אסלאמית. השאיפה אומנם לא מומשה, אך הישגיה לא מבוטלים, במיוחד יציאת הכוחות הזרים מלבנון הנראה כפרק החשוב בתולדות התנועה.
הארגון ניצל את מעמדו ופעל לא רק כגוף צבאי אלא גם כגוף חברתי ובכך יצר לעצמו לגיטימציה בעיני רבים שאינם פעלו במישרין אך תמכו בארגון בעקבות עזרתו וראייתו הסוציאלית את בני עמו, ובעיקר את בני העדה השיעית שנחשבו כקבוצת מיעוט. במהלך השנים, החל משנת 1982 ניתן לראות התפתחות של הארגון, הן בצד הארגוני והצבאי והן בפן החברתי והפוליטי. עם השנים נוצר מצב של התפתחות וקבלת לגיטימציה מהעם הלבנוני וניתן לראות זאת בבחירות לפרלמנט בלבנון, שקיימת בו נציגות מכובדת של חברי חזבאללה. חזבאללה שומר על קשר יציב ככל האפשר עם השלטונות בסוריה ובאיראן על מנת לשמר את כוחו ומעמדו בזירה הערבית, כאמור בפרקים הקודמים בעבודתנו, קיימים אינטרסים של שני הצדדים במטרה לשמור על קשרים אדוקים- סוריה מעניקה סיוע צבאי לארגון, המשלים את הסיוע האיראני הנרחב, שכלל מימון כספי, העברה נרחבת של אמצעי לחימה ואימון פעילי הארגון. הממשל הלבנוני נמצא תחת חסותה של סוריה. סוריה והממשל הלבנוני מציגים את ארגון החזבאללה בזירה הבינלאומית כארגון התנגדות לגיטימי ולא כארגון טרור.
במהלך העבודה הגענו למספר מסקנות: * התבססות ישראל בלבנון משנת 1982 סייעה לאיחודם של גורמים קיצוניים, אשר ראו במאבק המשותף בישראל פריצת דרך להגשמת יעדיהם והבולט שבין הארגונים הוא החזבאללה.
* קיים קשר באידיאולוגיה והמדיניות האיראנית והסורית כלפי ישראל למדיניות של החזבאללה, אך ככל שהארגון התחזק והתעצם הוא מרשה לעצמו לעיתים לפעול על דעת עצמו, גם אם פעילותו זו אינה תואמת הוראות ואינטרסים סוריים ו/או איראניים. יחד עם זאת, הארגון נתון לאורך כל שנות פעילותו, תחת לחץ מתון של שחקנים נוספים הן בזירה הפנים לבנונית והן בזירה החיצונית הבינלאומית שנותנים את אותותיהם ומשפיעים על פעילות הארגון.
* החזבאללה מגלה רגישות חברתית בחברה בה צמחה, וניתן לראות סולידאריות חברתית ודאגה לחלש בקרב התנועה, דבר שמעלה את קרנה של התנועה, בעיקר בעיני החלשים וחסרי האמצעים.
התופעה שנוצרה בלבנון, "מדינה בתוך מדינה", כפי שנאמר בתחילת עבודתנו, היא תופעה שאיננה שכיחה במיוחד ברחבי העולם, אך מסתבר כי במזרח התיכון ניתן למצוא תופעה זו גם מדרום מערב לישראל, בתחומי הרשות הפלשתינית, שם ארגון הטרור "חמאס" התפתח עם מרוץ השנים וכעת גם הוא מקיים מפלגה פוליטית ואינו רק ארגון טרור. מעניין יהיה לחקור תופעה זו, כיצד היא מתפתחת והאם מצב כזה יכול להיווצר רק במדינות חלשות, או שמא גם במדינה בה המשטר הוא חזק. תוכן עניינים
מבוא. 2
פרק א'- התפתחותה של תנועת החזבאללה.. 3
העדה השיעית.. 3
האמאם מוסא אל צדר: מחוללה של התנועה השיעית בלבנון 5
פיצול בקרב העדה וצמיחת החזבאללה.. 7
פרק ב'- ארגון החזבאללה.. 9
המייסדים, ראשי הארגון ודרך התנהלותם.. 9
מנהיגים עיקריים.. 10 האידיאולוגיה ומטרות הארגון 11
יעדי חזבאללה.. 12
מאפיינים ארגוניים.. 12
תפקידיהן של איראן ושל סוריה ומעורבותן בפעילות החזבאללה.. 13
חזבאללה כשלוחה של איראן בלבנון 15
סוריה והחזבאללה.. 18
תפיסת המאבק נגד ישראל. 19
פרק ג'- דרכי הפעולה של הארגון 21
דרכי פעולה בתחום הגרילה-טרור. 21
דרכי פעולה בתחום החברתי
5 דרכי פעולה בתחום המדיני- פוליטי 26
סיכום ומסקנות.. 28
ביבליוגרפיה.. 30 נספח 1: חלוקה אתנית- עדתית בלבנון 32
נספח 2: דגל הארגון ומשמעותו 33