המודרניות בגרמניה כקריקטורה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2002
מספר מילים 23900
מספר מקורות 77

תקציר העבודה

1 .      תקציר
1 .1   כוחה של קריקטורה <1> ב-17 בינואר 1919, כשבוע לאחר כשלון המרידה הספרטקיסטית בברלין, התפרסמה במגזין ההומור והסאטירה ULK קריקטורה קודרת בה נראתה דמותו המפחידה של מלאך המוות כשהיא ישובה בכסא הדור, מעשנת בנינוחות מקטרת וטופחת בחיבה על בטנה המלאה. "לאחר [סיומן של] 4 שנות מלחמה [נפלאות ורוויות מתים], כבר כמעט שגוועתי ברעב" – כך הוא מהרהר לעצמו – "אבל אל דאגה, קשישא – בזכות ספרטקוס [שוב] יש למוות חיים טובים"…
<2> חמישה חודשים מאוחר יותר, יום לפני חתימת הסכם ורסאי, פירסם אותו עיתון קריקטורה המראה את אל המלחמה מארס פוסע בשדה שזה עתה נחרש. בידו האחת הוא אוחז תרמיל זרעים שעשוי ממפת גרמניה החסרה את אותן פרובינציות שהועברו לפי תנאי החוזה לפולין. בידו השנייה הוא משתמש כדי לזרוע. בעומק התמונה ניתן להבחין בתמרות עשן ובגולגולות קטנות הצומחות מ"זרעי הפורענות" שזה עתה פוזרו. על המחזה חולשים מרחוק עורבים מבשרי רעות. "אין זרע שצומח מהר יותר מזרעי המנצחים" – מסכם הכיתוב בתחתית האיור. כעבור 20 שנה פרצה מלחמת העולם השנייה…
<3> בקריקטורה מן ה-7 במרץ 1924
בחר המאייר להראות כיצד מדמיינים לאומנים גרמניים קיצוניים, תומכי "הפוטש בבית הבירה" את סיומו של משפט היטלר-לודנדורף. ובחלומם: השופטים מוּכִּים נמרצות לנוכח צהלותיו של הקהל המשולהב אשר רובו ככולו מצדיע לשני הנאשמים במועל יד; בפינה בולט לו זר פרחים גדול שהובא ככל הנראה כדי לחגוג את פסק הדין "זכאי" המתבקש לשיטתם; צלבי קרס ניבטים אל הקורא מכל עבר. במרכז האולם ניצבים להם בגאון שני "המנהיגים" ונושאים את דבריהם בפני כל הנאספים.
"וכך אנחנו פותחים היום דף חדש בהיסטוריה העולמית." – הם מרעימים בקולם – "יחדיו, שלובי זרוע נקבע סייגים לאירופה [כולה]". המקהלה עונה בקריאות הלל: "הייל, הייל, הייל". מקץ 15 שנה הסתבר שהמציאות מופלאה יותר מכל קריקטורה: היטלר והמפלגה הנאצית אכן היו למגדיריה של גבולות היבשת…
בתחילת 1930, שש שנים לאחר משפט היטלר-לודנדורף, עוד עמד כוחה הפרלמנטרי של המפלגה הנציונל-סוציאליסטית על 12
מנדטים בלבד. עם זאת בזכותם ארגונם המופתי כבר היו הנאצים באותו זמן גורם שאין להתעלם ממנו ברחובות גרמניה. על רקע ראשיתו של המשבר הכלכלי הגדול הלכו והתרבו קטטות הרחוב בינם לבין יריביהם הפוליטיים. <4> בסטריפ קומיקס מורבידי במיוחד תחת הכותרת "שְלום בית פנימי" נראים ארבעת שלביה של תגרה פוליטית טיפוסית לשיטתו של המאייר. באיור הראשון מכים נאצי וקומוניסט זה את זה בידיים חשופות. בשלב השני הם מתרחקים אחד מן השני ושולפים את אקדחיהם. באיור השלישי, בדיוק כשהם יורים בנשקם עוברת במרווח שביניהם אשה זקנה וחפה מפשע. שני הכדורים מפלחים את ראשה וממשיכים והורגים גם את שני הנִצִים. באיור הרביעי נראות שלוש הדמויות המתות שוכבות זו לצד זו. "מאוחדים בשלווה" – מסכם במרירות הכיתוב…
בספטמבר 1930 אירעה הפריצה הגדולה הראשונה של הנאצים משזכו הללו ל-107 מושבים ברייכסטאג והפכו בן לילה ממפלגת מיעוט קיקיונית לאחד הגורמים המשמעותיים בבית הנבחרים הגרמני. <5> קריקטורה לעגנית מן ה-26 בחודש, שבועיים לאחר ההפתעה הגדולה, הציגה חלום ביעותים לפיו היטלר מקים ממשלה. "כשר פנים ישמש פריק. הוא כבר התאמן על כך ביֶנה" – לועג המאייר לשיטותיו הבלתי דמוקרטיות בעליל של הלה כשר הפנים של תורינגיה. "שר המשפטים [בוודאי] יהיה גבלס. הוא הרי רגיל לעבוד עם שופטים" –  מתייחס הכיתוב באירוניה לביקוריו המרובים של גבלס בבתי המשפט כנאשם. "שר הצבא צפוי להיות גרינג. שהרי זהו פוטשיסט מיומן"… הקריקטורה ממשיכה ומציגה בהומור מריר הרכב קבינט קיצוני שנראה בשלב זה כבלתי מתקבל על הדעת. במרכז התמונה ניצב מטבע הדברים היטלר שמכריז על עצמו כ"דיקטטור של הרייך, בזכות כשרונותיו מלידה"…
רק מעט יותר משנתיים לאחר פרסום קריקטורה זו התמנה היטלר לקנצלר גרמניה. שר הפנים בממשלתו הראשונה היה פריק, בעוד שגרינג קיבל לידיו את משרד הפנים של פרוסיה. חודש וחצי מאוחר יותר התמנה גבלס לשר התעמולה של הרייך. תרחיש האימים מן הקריקטורה היה למציאות…
תוכן עניינים

1 .            הוראות קריאה. 3
2 .            מבוא. 3
2 .1         כוחה של קריקטורה. 3
2 .2        מתודולוגיה ומקורות. 5
2 .3        מטרות המחקר. 7
3 .            תנועה ללא נחת: המודרניות כחוויית תנועה אינטנסיבית. 10
3 .1        התעצמות התעבורה. 10
3 .2         עומס בתוך כלי הרכב. 11
3 .3         כאוס ברחוב וסכנת חיים.. 13
3 .4        על ניכור, סיבוך ומלאכותיות. 16
3 .5        המכונית ו"האשה החדשה". 18
3 .6         תנועה וסמכות. 21
3 .7         תנועה והֶקשר היסטורי
5
4 .            המודרניות כחוויה ויזואלית אינטנסיבית. 28
4 .1        והאור האיר בחושך, והחושך לא השיגו 28
4 .2        חווית הקניה כחוויה ויזואלית. 34
4 .3        "המסך הגדול" וחווית הצפייה. 39
4 .4        אורות הכרך, אורות הבמה וההקשר ההיסטורי 48
4 .5        המבט המודרני ואובדן הסמכות. 54
5.            אפילוג 58
6 .            ביבליוגרפיה. 60