בחינת הישימות של כלכלה חברתית - חלק 1

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 7309
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

האם כלכלה מדינית חברתי היא באפשר? (מבוא למסגרת תיאורטית לדיון בבעיות של פיתוח כלכלי-חברתי) I התיוג של "נחרצות כלכלית" (economic determinism) מיוחס למרקסיזם הן על-ידי תומכיו הן על-ידי מתנגדיו. אולם, התפיסה המטריאליסטית של ההיסטוריה – בסיס השיטה המרקסיסטית – איננה "כלכלית" ובודאי שלא "נחרצת". זאת, על אף שהבסיס הכלכלי הינו בעל השפעה בעיצוב התצורות החברתיות והפוליטיות. מה מוכיחה ההיסטוריה של הרעיונות אם לא את העובדה שהתוצר האינטלקטואלי משנה את אופיו ביחסים דומים לשינוי שחל ביצור החומרי? הרעיונות השליטים של כל תקופה היו מעולם אלה של המעמד השליט.
אלא שבתורם, "רעיונות שליטים" אלה מעצבים תהליכים כלכליים ממשיים:
'כאשר מדברים על רעיונות המביאים למהפכה בחברה, אין הכוונה אלא לכך שבתוך החברה הישנה (הקיימת) נוצרים מרכיבי החברה החדשה, ושהתמוטטות הרעיונות הישנים מקבילה להתמוטטותם של תנאי הקיום.' כך, שינויים חברתיים בחברה נעשים תוך כדי כך שבחברה הנתונה מתקיימים תהליכים ותצורות מובחנים ומתוך התייחסות הדדית אליהם, הבאה לידי ביטוי במערך שלם של תהליך קבלת החלטות פוליטיות שלהן השפעה לא רק על הליכים כלכליים קונקרטיים אלא גם על היחסים החברתיים והמטרות החברתיות.
ואכן, רק בקונטקסט זה ניתן להבין במלואו את סיכומו של מרקס לשיטה המטריאליסטית:
'הכרח הוא להבחין בין השינוי החמרי בתנאים הכלכליים של היצור – מה שניתן לבחון ברמת דיוק כזו של מדעי הטבע – לבין תצורות המשפט, הפוליטיקה, הדת, האמנות והפילוסופיה, ובקצרה:
התצורות האידיאולוגיות שעל-ידן מגיעים אנשים למודעות עלֹדבר הקונפליקט ואשר באמצעותן הם מטפלים – תוך מאבק – בו. האבחנה בין התחומים ה"כלכליים" וה"בלתי כלכליים" קיימת, אבל עתה נחשפים גם היחסים שביניהם. עם זאת, יש לציין שדווקא קטע זה – אולי יותר מאחרים –  מהווה דוגמא לאורתודוכסיה טקסטואלית של אלה הדבקים ב"נחרצות הכלכלית". אפשר כי קריאה שכזו נובעת מהרטוריקה של מרקס שהינה מורכבת ביותר ובעלת רבדי משמעות מרובים.   את מרקס אין לקרוא בפשטות כמנתח חברתי. זו בדיוק הנקודה בה הוא נפרד מההגליאנים הצעירים אשר לימים עיצבו עצמם כ"מנתחים ביקורתיים". הקריאה שבתיזה ה-11 על פויארבך הינה חד משמעית ואת כל עבודתו של מרקס מכאן ואילך יש לראות לאור הפראקסיס המהפכני.
אולם מה הוא אותו פראקסיס מהפכני? ראשון לכל, הוא מורכב מגישות לטיפול בהיגדים ובמציאויות של –