תומס ג'פרסון

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 1748
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

תומס ג'פרסון (Thomas Jefferson) נשיאה השלישי של ארצות הברית ומהאבות המייסדים של האומה האמריקאית. נמנה עם האישים הבולטים אשר עיצבו את האיחוד בין המושבות. ג'פרסון נטל חלק בכתיבת הכרזת העצמאות ומסמכי הקונפדרציה בהם ביטא את האידיאל הדמוקרטי שלו. כאיש השכלה, אשר תרם רבות לתחיית העם האמריקאי במאה ה – 18, היה דמוקרט מושבע ובאופן זה היו עקרונותיו כדמוקרט בחברה אריסטוקרטית, מהפכניים למדי. הוא האמין בכל נפשו בחרות, חופש ושוויון.
ג'פרסון הדגיש יותר מכל מנהיג אחר את רעיונות החופש השוויון וזכויות המיעוטים. עם זאת, מוסד העבדות פרח ושגשג בתקופתו. כאיש השכלה נאור, אשר ביטא את האידיאל הדמוקרטי יותר מכל אדם אחר בתקופתו, היה בעצמו אדון לעבדים שחורים.
מוסד העבדות סימל יותר מכל את אי השוויון, חוסר החרות, ניצול והשפלת עם שלם. אחד הדברים הטראגיים היה שבקלות יכול היה אדון, אם חפץ בכך, להפריד בין משפחות ובין הורים לילדיהם. וג'פרסון אשר לא האמין בעבדות, בסופו של דבר, ניחן בגזענות כלפי שחורים.
כתוצאה מכך אבקש לבדוק כיצד מתיישבת הסתירה בין היותו של ג'פרסון לוחם שוויון לבין יחסו הגזעני כלפי השחורים? כיצד ייתכן כי אדם המבטא שוויון וחופש לכל מחזיק בעבדים עד יום מותו?