סמינריון - מנהיגות וגורמים במערכת היחסים בין המנהיג למונהגים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6816
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

מנהיגות וגורמים במערכת היחסים בין המנהיג למונהגים מאת:
מנחה:
קורס:
ת"ז:
מס' סטודנט:
תוכן העניינים
פרק                                                                                          עמ'
1 .         מבוא                                                                                                    1
2 .         הגדרת המנהיגות                                                                                  3
3 .         גורמים באפקטיביות של מנהיגות                                                           9
4 .         השלכות המנהיגות                                                                                20 5.         סיכום ומסקנות                                                                                      26
6 .         ביבליוגרפיה                                                                                          29
1 . מבוא
הדרישה למנהיגות חוזרת ומהדהדת בתחומים רבים של חיינו. בתחום הציבורי, עזיבתו הפתאומית והמצערת של שרון מן החיים הפוליטיים הותירה רבים בתחושת יתמות, משוללי הנהגה וחסרי דרך. שבה ומוצגת הדרישה למנהיגות אמיתית, בוטחת ומושכלת שתכוון את העם בשעותיו הקשות. אולם הדרישה למנהיגות מופיעה באופן דומה גם בתחומים האישיים של חיינו: במקום העבודה, במסגרת המשפחה ובקבוצות החברתיות בהן אנו משתתפים. גם אם איננו מודעים לכך, אנו נוטים לתלות את ציפיותינו באדם אחד, שיכוון את פעולתה של הקבוצה. בעודנו מטילים ספק תמידי בבחירותיו של המנהיג, אנו גם תלויים בו, מבקשים את אישורו והולכים בעקבותיו.
בטבע, מוכרעת שאלת המנהיגות באמצעות מאבקי כוח. החזק, לאחר שהביס את החלשים לו, זוכה בתמורה לזכות להנציח את זרעו אולם הוא נדרש לשוב ולהגן על מעמדו. לעיתים, נדמה כי הדינאמיקה הקבוצתית בקרב בני אדם אינה שונה מהותית. למרות זאת, מערכת היחסים בתוך קבוצות אנושיות מורכבת פי כמה. בחירת המנהיג עשויה אפילו להיעשות על ידי גורם חיצוני לקבוצה, למשל, במסגרת של קבוצות עבודה, ויכולה להתבסס על תכונות אישיות שאין להן כל דבר עם מידת כוחו של המנהיג. יתרונות המנהיגות גם הם מורכבים יותר ולעיתים אינם ברורים. שאלות רבות ראויות להישאל בהקשר של מנהיגות, כיצד נבחר המנהיג בקבוצה? אלו תכונות נדרשות ממנהיג ומה משפיע על תפקודו כמנהיג. פרויד, בהתייחסו לתופעת המנהיגות, מצא כי יש לייחס אותה לשני גורמים עיקריים: ראשית, האינסטינקט האנושי להיכנע לסמכות, ושנית קיומו של פרט בעל תכונות המאפשרות לו ליטול סמכות. בעבודה זו אנסה לעמוד על אפייה של המנהיגות, בניסיון לזהות את הגורמים המשפיעים על מערכת היחסים בין המנהיג למונהגיו. על מנת לזהות גורמים אלו יבחנו 3 תחומים מהותיים של המנהיגות. ראשית, אבחן את הגדרת המנהיגות, כיצד מושפעת הגדרת המנהיגות על ידי הרקע התרבותי שלנו ומהי מהות המנהיגות. לאחר מכן יבחנו גורמים באפקטיביות של המנהיגות, מהו מנהיג טוב? במה נבחנת הצלחתו של מנהיג? לבסוף, אבחן את השלכות המנהיגות, הן מבחינת המנהיג עצמו, והן מבחינת המונהגים. משוער כי מערכת היחסים בין המנהיג למונהגים תושפע על ידי מאפייניו של המנהיג, סגנון המנהיגות, מידת האפקטיביות של המנהיגות ותגובת המנהיג לעמדת הכוח בה הוא נמצא.
העבודה תתבסס על מקורות אקדמאיים ומחקריים בתחום.