אי שוויון בחלוקת ההכנסות וצמיחה כלכלית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4066
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

תקציר בעשורים האחרונים חווה המשק הישראלי תקופות קצרות של צמיחה כלכלית לצד גידול כמעט מתמיד בתחולת העוני והאי שוויון חברתי. טענה נפוצה היא כי השאיפה לשוויון היא בעוכריה של הצמיחה הכלכלית . הרי, אם בשם השוויון ניטול מן היזם את פרי עמלו כדי לחלקו באופן שווה לכלל הציבור, ניטול ממנו גם את המניע לפעילותו הברוכה. בעצם אי שוויון זהו המחיר שעלינו לשלם עבור צמיחה מהירה.
אך באופן מפתיע מחקרים מהעשורים האחרונים מצביעים על כך שדווקא כאשר האי השוויון הכלכלי קטן יותר, המשק צומח מהר יותר. המחקרים מצביעים על מתאם חיובי חזק וברור בין שוויוניות לבין קצב הצמיחה.
מטרתה של עבודה זו היא לבדוק כיצד משפיע אי השוויון על הצמיחה הכלכלית, בעצם השאלה היא כיצד משפיע אופן חלוקת העוגה הלאומית על גודלה של העוגה?
החלק הראשון בעבודה נועד לבאר את המושגים צמיחה כלכלית ואי שוויון חברתי, את אופן מדידתם ואת משמעותם החברתית- כלכלית. לאחר מכן אציג את נתוני הצמיחה ואי השוויון בישראל, אבחן את המדדים בעזרת שני פרמטרים, האחד סרגל הזמן, והשני סרגל השוואה בינלאומית. אבדוק את מיקום מדינת ישראל ביחס לשאר מדינות העולם (בייחוד מדינות OECD) בשיעורי צמיחה ואי שוויון, וכן אבדוק מגמות התפתחות לאורך השנים.
לב העבודה הוא בדיקה תיאורטית ומחקר אמפירי שביצעתי המציג את הקשר בין אי שוויון וצמיחה. אציג את המנגנונים המקשרים ביניהם ואת דרכי השפעתם.
אבדוק קשר בין אי שוויון לצמיחה במגוון מדינות ובישראל ע"י השוואה בין שיעורי הצמיחה למדד גיני להכנסה כלכלית והכנסה פנויה.
לסיום, אציג כלים ליישום מדיניות חברתית כלכלית להגברת הצמיחה וצמצום האי שוויון. השערתי היא שאין מתח בין צמיחה ושוויון, וכי שימוש בתמהיל נכון של כלי מדיניות עשוי להוביל לצמצום האי שוויון לצד הגברת הצמיחה. אתמקד בנושא ההשכלה ופיתוח ההון האנושי כגורם לצמצום אי שוויון והאצת הצמיחה.
תוכן עניינים
מבוא. 2
פרק 1 – צמיחה כלכלית. 3
1 .1 מהי צמיחה כלכלית. 3
1 .2. הצמיחה בישראל. 3
פרק 2- אי שוויון בחלוקת ההכנסות. 4
2 .1 מדדי אי שוויון 6
2 .2 אי השוויון בהכנסות  בישראל. 8
פרק 3- הקשר בין אי שוויון בהכנסות לצמיחה כלכלית. 11
3 .1 סקירה ספרותית- מחקרים תיאורטיים ואמפיריים. 11
3 .2 המנגנונים המקשרים בין אי שוויון וצמיחה. 11
3 .3 מחקר אמפירי- סרגל השוואה בינלאומית. 13
             3.4   מחקר אמפירי- ישראל סרגל הזמן ..15
פרק 4- כלים ליישום מדיניות כלכלית-חברתית. 16
4 .1 כלים להשגת צמיחה ושוויון 16
4 .2 חינוך והון אנושי כאסטרטגיה לצמצום אי השוויון ולצמיחה כלכלית בישראל  16
סיכום -17