וולפגנג אמדאוס מוצרט - ניתוח פסיכולוגי-אישיותי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 9084
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תוכן העניינים:
א.
מבוא -…2
ב.
קורות חייו .3
ב.1.
ילדות -..3
ב.2.
שנות הנדודים –3
ב.3.
החיים בוינה –..4
ב.4.
חוליו ומותו של מוצרט –..5
ג.
תורת האישיות – שוהם –…7
ג.1.
התיאוריה .7
ג.1.1.
איחוד והפרדה –7
ג.2.1.
קיבעון – פיקסציה …8
ג.3.1.
אותנטיות ויצירתיות 9
ג.2.
מוצרט על-פי תורת האישיות -11
ג.1.2.
"החור השחור" של מוצרט -.11
ג.2.2.
המאבק בין הוקטורים –..12
ג.3.2.
מוצרט – אותנטיות טהורה -13
ג.4.2.
מוצרט ה"אגוצנטרי" 15
ג.5.2.
ה"היבריס" ותוצאותיו –.16
ד.
תיאוריה פסיכואנליטית-קוגנטיבית – נוי ..18
ד.1.
הצגת התיאוריה -.18
ד.1.1.
"האני" …18
ד.2.1.
אמצעי קומוניקציה 18
ד.2.
מוצרט בראי התיאוריה –.20 ד.1.2.
"האני" של מוצרט ..20 ד.2.2.
אמצעי הקומוניקציה של מוצרט –..21
 ה. תיאורית "מורכבות מושג העצמי" – Linville –24
ה.1.
הצגת התיאוריה -24
ה.2.
מורכבותו העצמית של מוצרט .
5 ו.
סיכום -..27
ז.
ביבליוגרפיה –…28
  א.
מבוא
וולפגנג אמדאוס מוצרט נחשב בעיני רבים למלחין הדגול ביותר שחי אי-פעם. סיפור חייו הוא סיפור התפתחותו של גאון מיוחד במינו אשר מגלה אישיות מרתקת וחידתית גם יחד. מוצרט כתב במשך חייו הקצרים 626 יצירות, כמות אדירה ובלתי נתפשת בכל קנה מידה, ובוודאי שמדובר בחיים קצרים כל-כך (מוצרט הלך לעולמו בגיל 35). דמותו הצבעונית והסוערת במיוחד של מוצרט מעלה שאלות רבות לגבי אופיו ואישיותו, וכיצד הן עולות בקנה אחד עם גאוניותו היצירתית.
עבודה זו תעסוק באישיותו המרתקת ורבת התהפוכות של מוצרט ובניתוח דמותו על-פי שלוש תיאוריות אישיות שונות. תחילה יוצגו קורות חייו של המלחין: מילדותו המוקדמת והסבוכה, דרך שנות התבגרותו ויחסיו האמביוולנטיים עם אביו, ועד חייו הבוגרים בהם שבר שיאים ביצירתיותו הנשגבת.
חלקה המרכזי של העבודה יעסוק בתורת האישיות ובתיזה של שוהם (1986, 2002). שוהם מציג תיאוריה שבוחנת את יחסי הגומלין בין סטייה חברתית ליצירתיות. לטענתו, החדשן הוא בהכרח סוטה, וזאת בעקבות ראייתו השונה את העולם. תורתו של שוהם מתארת את התפתחותו של היוצר החדשן, מאפייניו ודרכי התמודדותו עם הקשיים הרבים שניצבים בפניו בעקבות אישיותו הייחודית.
פרק אחר יסקור את התיאוריה הפסיכואנליטית-קוגנטיבית של נוי (1999). התיאוריה מציגה את האמנות כשפה, ועוסקת בסימנים הייחודים של שפה זו ובאמצעים שדרכה היא מתקיימת.
על-פי נוי, המושג המרכזי של שפת האמנות הוא "אמצעי קומוניקציה ראשוניים". אמצעים אלה הם המרכיב העיקרי ביצירה, ובלעדיהן לא תתקיים יצירת האמנות.
התיאוריה האחרונה שתוצג בעבודה היא תיאורית "מורכבות מושג העצמי" של Linville (1985). על-פי Linville , מורכבותו העצמית של האדם מתבטאת במספר ההיבטים שלפיהם הוא רואה את חייו וביכולתו לייחס לכל היבט תכונות שונות. מורכבות עצמית גבוהה משמשת כבלם רגשי ומסייעת בהתמודדות עם אירועים טראומטיים. לעומתה, מורכבות עצמית נמוכה תקשה על ההתמודדות עם חוויות שליליות ותשפיע על ערכו העצמי הכולל של האדם.
בחלקו הראשון של כל פרק תוצג התיאוריה, תוך הסבר רעיונותיה המרכזיים ומושגיה. החלק השני של הפרק יעסוק בניתוח דמותו של מוצרט על-פי הקווים המנחים של התיאוריה, תוך התייחסות לאירועי חייו ולאופיו השנוי במחלוקת.