התקשרות והזנחה בקרב בני נוער

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3929
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תוכן העניינים
א.    מבוא -.3
ב.     רקע
תיאורטי –4
ב.1.  תיאורית ההתקשרות .4
ב.2.  הזנחה -..6
ג.  תיאור המקושר -..8
ד.  הקשר עם המקושר .11
ה.  סיכום -13
ו.  ביבליוגרפיה –.14
  א. מבוא
עבודה זו מהווה עבודת סיכום להתנסות מעשית שנערכה בפנימייה טיפולית פוסט-אשפוזית בצפון הארץ, המהווה מסגרת ל-185 חניכים. הילדים בפנימייה הם ילדים בעלי רקע משפחתי רב-בעייתי ומאופיינים בבעיות התנהגותיות ולימודיות, בעיות נפשיות מורכבות, בעיות אורגניות ורגשיות, אינטליגנציה תקינה עד גבולית, התנהגות דיכאונית ואובדנית והתפרצויות זעם בלתי נשלטות. חלק גדול מהילדים הגיעו לפנימייה לאחר אשפוז פסיכיאטרי או כחלופה לאשפוז.
המתבגרים בפנימייה הגיעו עם רקע של סביבה דלה ומזניחה. חלקם חוו ניצול או התעללויות ונחשפו לסביבה עבריינית ואנטי-סוציאלית. לחלק גדול מהחניכים מערכת ערכים לקויה וקושי רב בקבלת סמכות והצבת גבולות. ההתנסות בפנימייה התבצעה בצורה של "חונכות אישית", בה לכל סטודנט היו שלושה חניכים, כאשר לכל חניך הוקדשה שעה. ההתנסות ארכה שמונה חודשים ונערכה ללא הפסקות, בעקבות חשיבות הרצף עבור המקושרים. בעבודה זו אבחן את החונכות שנערכה עם נער בן 15 מיחידת המתבגרים של הפנימייה.
בפרק הראשון אציג רקע תיאורטי קצר המתייחס לקשיים המאפיינים את המקושר. הפרק השני יכלול תיאור של המקושר, רקע התפתחותי שלו ושל משפחתו ומצבו בתחומים שונים בחיים. בנוסף, יכלול פרק זה דיון אינטגרטיבי עם הרקע התיאורטי שהוצג בפרק הראשון. הפרק השלישי יכלול את החונכות עצמה ויתאר את הקשר כפי שהתפתח במהלך השנה. הפרק הרביעי והאחרון מהווה סיכום אישי שלי להתנסות וכולל תחושות, מחשבות והמלצות לעתיד.  יש לציין כי כל המידע בעבודה זו "התקבל" במהלך החונכות מצוות הפנימייה, ילדים אחרים בפנימייה והמקושר עצמו. המידע הינו חלקי וחסרים נתונים רבים על-מנת להגיע לתמונת מצב שלמה אשר תאפשר ניתוח מעמיק יותר של מאפייני המקושר. במסגרת מגבלות אלו, בוצעו הניתוח והדיון האינטגרטיבי על בסיס המידע הקיים.