סוסיא והרודיון - אתרים ארכיאולוגיים בהרי יהודה

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2693

תקציר העבודה

בס"ד "אתרים ארכיאולוגיים בהרי יהודה" ע"פ סיור בהרודיון ובסוסיא עם. ההרודיון במבט לכיוון דרום   הדרך להרודיון:
יצאנו מאלון שבות ופנינו לכביש 60 ומשם לכיוון אפרת. חולפים על פני הכניסה לאפרת. כבר כאן ניתן להבחין בהר הקטום – ההרודיון. אנו נמצאים בהרי יהודה, האיזור הגאוגרפי מתחיל מצפון הר חברון ומגיע עד לאזור גילה. המקום יחסית גבוהה (עד 1020 מ'), ובחורף הטמפ' נמוכות. גפנים רבים מאפיינים את האזור.  עם נסיעתנו מזרחה בכביש המוביל לישובי מזרח הגוש, אנו יורדים עם קווי הגובה ושמים לב לנוף המשתנה לגוון יותר יבש וצחיח. את מקומם של הגפנים תופסים כעת זיתים רבים. חולפים על פני הכפר "תקוע" הערבי. אנו יודעים כי היו קיימות 2 "תקוע". האם זוהי תקוע עליה נאמר:
"תקוע – אלפא לשמן" (תלמוד בבלי מנחות פ"ה ע"ב)? ע"פ ריבוי הזיתים נראה כי המקום בעל פוטנציאל לגידול זיתים אך ידוע כי הזיתים במקום הם חדשים. ובנוסף האדמה הטרשית אינה האדמה האידיאלית לגידולי זיתים, לכן נראה כי במשפט זה, הכוונה היא לתקוע הגלילית.
הגענו למרגלות ההרודיון ויצאנו אל אתר ארכיאולוגי הנמצא לרגלי ההר מצפון לו. רקע לתקופת הורדוס:
בשנת 42 לפנה"ס, מקבלים הורדוס ופצאל אחיו את השלטון על יהודה, בעוד הורקנוס השני ממלא תפקיד אתנרכס (שליט העם) תפקיד חסר סמכות. שנתיים לאחר מכן (בשנת 40 לפנה"ס) פולשים הפרתים לסוריה ומערערים את השלטון הרומי במזרח. מתיתיהו אנטיגונוס בנו של אריסטובלוס (אחי הורקנוס) מנצל את המצב ומצטרף לחילות הפרתים המתקדמים. מגמת אנטיגונוס לתפוס את השלטון בירושלים בעזרת הפרתים תוך כדי סילוק הורקנוס, הורדוס ופצאל. בו זמנית יהודי ירושלים מתקוממים נגד הורדוס –
ללא ביבליוגרפיה